Dnes je piatok, 03.apríl 2020, meniny má: Richard
Čas čítania
2 minutes
Zatiaľ prečítané

Ako na oslabenú imunitu

október 21, 2011 - 12:21
Je tu jeseň. Každý rok v tomto čase vídame okolo seba pokašliavajúcich ľudí, mamičky utierajúce nošteky svojim ratolestiam, nezriedka i sami sa cítime slabí, tečie nám z nosa a útočí na nás choroba.

Leto sa skončilo a s blížiacou sa zimou prijímame menej vitamínov, keďže sezóna čerstvej zeleniny a ovocia sa skončila spolu s ním. Nedostatok svetla a slnka sa podpisuje pod našu únavu, v ovzduší je oveľa viac baktérií a vírusov, ktoré chorí ľudia rozširujú. A hoci sa táto situácia opakuje rok čo rok, nie sme dôslední a svojmu organizmu dostatočne nepomáhame.

Vitamíny, šport, správna výživa
Hlavnou príčinou zvýšenej chorobnosti je v mnohých prípadoch oslabená imunita. Týka sa to predovšetkým detí, ktorých imunitný systém nie je ešte celkom rozvinutý, ale aj starších ľudí, u ktorých je, naopak, do istej miery už opotrebovaný. Našu imunitu však ohrozuje aj prílišná námaha, vyčerpanosť, psychické napätie a stres.

Ľudia s oslabenou imunitou sú unavení, náchylnejší k chorobám vírusového i bakteriálneho pôvodu, ako sú chrípka, choroby dýchacích ciest a rôzne zápaly. Po ich prekonaní je náš imunitný systém ešte viac oslabený, najmä ak nedodržiavame rady lekára a chorobu  „nevyležíme“. Ocitáme sa tak v začarovanom kruhu, keď oslabená imunita je príčinou ochorenia, ktoré ju ešte viac oslabí. Choroba sa opakovane vracia a hrozia čoraz závažnejšie riziká a komplikácie.
Na posilnenie a udržanie si silného imunitného systému sú nevyhnutné vitamíny, či už v podobe konzumácie čerstvého ovocia a zeleniny, alebo potravinových doplnkov. Dôležitá je aj telesná aktivita, najmä na čerstvom vzduchu.
Ďalším nevyhnutným krokom ako posilniť našu imunitu je zmena jedálnička. Mastné a kalorické jedlá, bez ktorých sa naše telo zaobíde, by mali nahradiť ľahké pokrmy, v ktorých by nemala chýbať zelenina a obilniny. Dôležité je nezabúdať na pitný režim. Piť treba po celý deň, a to predovšetkým neperlivú vodu. Rovnako nevyhnutné je nepodliehať stresu, ktorý narušuje náš spánok. A kvalitný spánok je nevyhnutnou podmienkou regenerácie organizmu.

Sila enzýmov
Ako sme už uviedli, nezastupiteľné miesto v zdravej životospráve majú vitamíny, ale aj probiotiká a enzýmy. Probiotiká sú živé organizmy, ktoré sa dostávajú do tela potravou a priaznivo ovplyvňujú črevnú mikroflóru, pôsobiacu na sliznici čreva – významnej zložke imunitného systému v ľudskom tele. Vitamíny, ktoré naše telo neprodukuje, sa najčastejšie zúčastňujú na látkovej výmene ako súčasť enzýmov, bez ktorých by nemohli prebiehať žiadne biochemické procesy. Bez enzýmov by neexistoval život.
Niektoré enzýmy riadia správne fungovanie nášho imunitného systému. Avšak, keď je organizmus oslabený, nedokáže sám zvládnuť silný zápal a je dôležité prijímať enzýmy zvonka. V lekárňach sú k dispozícii voľne predajné lieky s obsahom proteolytických (bielkoviny štiepiacich) enzýmov, ktoré posilňujú imunitu, a tak nás chránia pre chorobami a ich opakovaním. 
Podceňovať prevenciu a ochranu nášho imunitného systému sa skutočne nevypláca. Zdravie máme len jedno a musíme sa oň starať. Ako, to zavisí od každého z nás. Samozrejme, nie všetci máme rovnaké možnosti, ale väčšinu zo spomenutých rád môžeme aplikovať všetci.


Autor: Jana Pálešová
Foto: Thinkstock

- - Inzercia - -