Dnes je piatok, 27.apríl 2018, meniny má: Jaroslav
Čas čítania
3 minutes
Zatiaľ prečítané

Praktická Slovenka: Očistite si organizmus

január 10, 2018 - 11:12
Zimné obdobie nežičí nášmu tráviacemu systému. Následkom nepriaznivého počasia sme menej vonku na čerstvom vzduchu, chlad či dážď nás odradia od zdravých prechádzok, decembrové a januárové sviatky sú častým dôvodom na prejedanie, fašiangy tiež ponúkajú rozmanité dobroty a plesové ponocovanie. Čo na to naše črevá, ktoré okrem iného výrazne ovplyvňujú imunitný systém?

V tráviacom systéme sa spracúva všetko, čo zjeme, ba aj to, čo vdychujeme alebo prejde do organizmu povrchom kože. Dennodenne sa nám do tela dostávajú toxické látky, nebezpečné toxíny navyše vznikajú aj pri bežných metabolických funkciách organizmu. Aby sme boli zdraví, musí trávenie správne fungovať: triediť, rozdeliť, vstrebať a vylúčiť. Nie darmo sa hovorí, že pracuje ako výkonná továreň, ktorá si vie poradiť aj s množstvom škodlivín. Ak správnou životosprávou uspokojujeme potreby tela, odvďačí sa nám fungujúcim imunitným systémom a dobrou kondíciou.

Všetko však má svoje hranice: ak sa v tráviacom systéme nahromadí priveľa „odpadu“, žalúdok, pečeň, podžalúdková žľaza, žlčník a tenké aj hrubé črevo sú nesmierne zaťažené. Môže dôjsť aj k vážnejším tráviacim poruchám: podráždeniu žalúdka alebo žlčníka,  zvracaniu, bolestiam v zažívacom trakte, páleniu záhy, kŕčom, nevoľnostiam, plynatosti, hnačkám. Trpia však aj srdce, cievy a obličky. Zdravým ľuďom postačí prechodná diéta, ľahké jedlá, bylinkové čaje, ako aj dostatok nesýtených tekutín. Podmienkou naštartovania trávenia je však aj pohyb, aspoň dostatočne dlhá prechádzka. Sedavý spôsob života totiž spôsobuje nedostatočne fungujúcu peristaltiku (pohyb) čriev, čo býva tiež príčinou ich nedostatočnej funkčnosti. 

 Vnútorná očista organizmu

To, že sa staráme o svoj zovňajšok, pravidelne sa umývame, češeme, sprchujeme, čistíme si zuby, obliekame sa do čistého a podobne, je prirodzené a nik sa nad tým nezamýšľa. Podobnú očistu potrebuje aj naše vnútro – a tu môže tkvieť problém. Jeho prečistenie totiž mnohí zanedbávame. Keď však nastane stav, že množstvo odpadových látok v tele je vyššie ako kapacita vylučovania, keď sa už „preplnia sklady“, nebezpečné a život ohrozujúce toxické odpadové látky sa dostávajú do krvného systému a cirkuláciou krvi dochádza k poškodeniu jednotlivých orgánov tele. Ľudský organizmus síce má vlastný detoxikačný mechanizmus, na ktorom sa podieľajú črevá, pečeň, obličky a lymfatické cievy a uzliny, ak ho však nevyváženou potravou príliš preťažíme, dochádza k rôznym komplikáciám, ktoré si s činnosťou  tráviaceho systému ani nespájame. Odpadové látky sa usadzujú na mnohých miestach vrátane chrupaviek kĺbov, lymfatického systému a pokožky, nebezpečne sa vyplavuje vápnik z kostí, kĺby sú nedostatočne vyživované a predčasne sa opotrebúvajú, premnožujú sa kvasinky,  výrazne sa znižuje imunita, vytvárajú sa ekzémy a podobne. Aby nebolo neskoro, pomôžme svojmu organizmu očistnou kúrou.

 

Ako na to?

  1. Vyhraďme si najmenej dva týždne, keď si budeme podstatne viac všímať, čo jeme. Dodržujme režim jedenia aspoň päť ráz denne, radšej častejšie a menšie porcie.
  2. Upravenou stravou si očistíme zažívací systém od  nánosov nezdravých, nepotrebných a toxických usadenín, zbavíme ho parazitov. Na to využijeme potraviny s vlákninou: celozrnné a viaczrnné výrobky, koreňovú zeleninu, fazuľu, špenát, brokolicu, jablká, citrusové plody, ľanové a tekvicové semienka a podobne. Úplne vynecháme výrobky z bielej múky (biele pečivo, biele cestoviny), ako aj bielu ryžu a podobne.
  3. Jedálny lístok doplníme o orechy, hroznové semiačka, sóju, ľanové  a sezamové semiačka, ktoré pri konzumácii dobre rozhryzieme, lebo potrebné kyseliny sú vnútri jadierok.
  4. Veľmi dôležitý je dostatok tekutín, aby sa uvoľnené toxické látky mohli z tela čím skôr vylúčiť. Odporúča sa odstáta voda z vodovodu, čerstvé ovocné a zeleninové šťavy riedené vodou, striedať minerálky, úplne vynechať sladené a sýtené nápoje. Už teraz začneme každý deň 3-decilitrovým pohárom odstátej vody so šťavou z polovice citróna, ktorú nalačno vypijeme.
  5. Doplníme vzácne baktérie, ktoré udržujú rovnováhu črevnej mikroflóry. Nachádzajú sa v kyslomliečnych výrobkoch (jogurt, kefír)  a nepasterizovaných výrobkoch z mlieka (bryndza, žinčica, syry), ktoré obsahujú prirodzené probiotiká.
  6. Veľmi vhodné sú bylinkové čaje s očistným účinkom: skorocelový, zázvorový, s aloe vera alebo  kurkumou, prasličkový, rumančekový, mätový, žihľavový, púpavový, z echinacey, lopúcha alebo brezy. Najlepšie sú bylinky z prírodných zdrojov, ak siahneme po preparátoch, vyhnime sa výrobkom so syntetickými zložkami.
  7. Výrazne obmedzíme mäso, pretože často obsahuje zvyšky antibiotík, ktoré narúšajú imunitný systém, a iné nežiaduce látky, ktorými sú prikrmované chované zvieratá. Trávenie mäsa je zaťažujúce, pretože človek nie je naň prispôsobený. Rozkladajúce sa zvyšky mäsa sa ukladajú v záhyboch hrubého čreva a nebezpečné toxíny z nich môžu dlhodobo prenikať do organizmu.
  8. Ak sme ešte neprestali s fajčením, je najvyšší čas s týmto zlozvykom skoncovať. Rovnako vynecháme tvrdý alkohol a výrazne obmedzíme prísun kofeínu.
  9. Zameriame sa na pravidelný pohyb, najprirodzenejšie sú dlhé prechádzky so zrýchlenou chôdzou v prírodnom prostredí.

- - Inzercia - -