Dnes je utorok, 21.november 2017, meniny má: Elvíra
Čas čítania
4 minutes
Zatiaľ prečítané

KILO ZA TÝŽDEŇ DOLE?

november 08, 2014 - 20:41
Áno, úpravou metabolizmu!
Naše staré mamy vravievali: „Priberá sa len lyžicou...“. Ako všetky staré povery či porekadlá, aj toto „lyžicové“ platí v dnešnej diétami posadnutej dobe. Akokoľvek riešime svoju nespokojnosť s váhou a hľadáme všetky možné príčiny, prečo je naša hmotnosť vyššia, než by mala byť, akokoľvek si nahovárame, že, žiaľ, priberáme aj z vody, vždy je to len o jedle, o tom, čo jeme, ako jeme, ako často a v akom množstve. Jedlo je často dôvodom nielen našej nadváhy, ale aj mnohých zdravotných problémov. Vysokým krvným tlakom, srdcovými ochoreniami, dnou, žalúdočnými ťažkosťami, cukrovkou, mnohými civilizačnými chorobami... týmito najčastejšími diagnózami trpia práve ľudia s nadváhou, a teda s nesprávnym jedálničkom. Rokmi preferovaná tzv. redukčná diéta je najväčšie zlo. Je pre náš organizmus absolútne neprirodzená. Evolučne sme nastavení na ukladanie tuku – pre kedysi častý prípad núdze. Ten však už v dnešnej dobe naozaj nehrozí. Redukčnou diétou vlastne dokola bojujeme sami proti sebe. 
 
 
Kto chce kilá dole, nesmie hladovať!   
Čo robiť, aby sme telu dali nielen jeho správnu hmotnosť, ale mu aj vrátili zdravie a kondíciu? Je to veľmi jednoduché. Stačí upraviť metabolizmus šetrnou cestou, aby fungoval tak, ako má. „Tak ako sme výzorovo a charakterovo rozdielni, tak má každý z nás rozdielne telo, trávenie, výživovú potrebu,“ hovorí Jana Cvengrošová zo štúdia na úpravu metabolizmu Bodyvital. Správna výživa vám upraví metabolizmus, zlepší sa vám látková premena a vy prídete na to, čo skutočne potrebujete a čo vám robí dobre. 
 
Ach, tie hormóny!
Hormóny zohrávajú jednu z najkľúčovejších úloh pri regulácii našej telesnej hmotnosti. Ak nám správne funguje metabolizmus, správne fungujú aj hormóny. A najhlavnejší z nich – inzulín – má najprirodzenejšiu hladinu, pokiaľ nie je stimulovaný sacharidmi s vysokým glykemickým zaťažením. Tým sa podporuje odbúravanie tuku, tvorba bielkovín či anti-aging hormónov. A budete v poriadku...
 
 
Fámy o zlom tuku
To, že priberáme konzumáciou tukov a len vďaka nim máme rôzne zdravotné problémy, spôsobilo v minulých desaťročiach ošiaľ spojený s konzumáciou tzv. nízkotučných potravín. Vďaka potravinovým štúdiám (WHO z roku 2002 s FAO Organizáciou pre výživu a poľnohospodárstvo) dnes už, našťastie, vieme, že nadváhu a civilizačné choroby tuk nespôsobuje, presnejšie, nie je dokázaná súvislosť medzi konzumáciou potravinových tukov a priberaním. Pravda je taká, že čím viac sacharidov a odtučnených potravín konzumujeme, tým viac si zvyšujeme hladinu LDL (zlého) cholesterolu. Vinníkom je vlastne škrob, ktorý sa pridáva do „light“ produktov namiesto tuku. A to v konečnom dôsledku spôsobuje premenu nadbytočných sachridov v našom tele na tuky a tie sa pekne ukladajú do našich tukových zásob. Po správnosti by sme mali namiesto potravín s vysokým obsahom škrobu (obilniny, cestoviny, ryža) radšej jesť ovocie, šalát a zeleninu bez obsahu škrobu, pripravené s kvalitnými olejmi. Tuky, ktoré by sme si mali zaradiť do jedálnička, by mali byť vo forme nenasýtených mastných kyselín (ľanový, olivový, repkový olej). Stabilizujú hladinu cukru v krvi, čím zároveň tlmia chuť na sladké. Takže tie správne tuky nespôsobujú nadváhu, podporujú zdravie.    
 
Naša KRV prezradí všetko
Program na úpravu metabolizmu v štúdiu Bodyvital sa začína krvným rozborom a analýzou zdravotných problémov. Prezradiť by ste mali, akými zdravotnými problémami trpíte, aké lieky beriete. Po krvnom rozbore dostanete jedálniček ušitý na mieru. Čiže žiadne: „Povedala známa známej, že jej pomohlo, keď...“ alebo: „Suseda schudla, keď prestala jesť...,“ smeje sa Jana Cvengrošová. „Nie, takto to v skutočnosti naozaj nefunguje. Len vďaka vašej krvi a jej hodnotám, podľa toho, čo vám chýba a čoho máte prebytok, dostanete do tela práve tie jedlá, tie suroviny a tie látky, ktoré pomôžu nastaviť látkovú premenu len vám a naštartujú váš špecifický metabolizmus, aby fungoval správne.“ Metabolická kúra predovšetkým upraví hladinu inzulínu a podporí príjem „dobrých“ tukov. To je tá správna cesta k ideálnej hmotnosti a uzdraveniu organizmu. 
 
 
Štyri fázy a je to
Celý proces na úpravu metabolizmu možno rozdeliť do štyroch fáz. Prvá fáza (najkratšia) je detoxikačná. Upraví sa prísun potravín, a tým sa pripraví telo a tráviaci trakt na zmenu. Druhou, tzv. prísnou fázou postupne meníte svoje staré stravovacie návyky. Pravidlá sú jednoduché, potraviny a ich množstvo sa skladajú výlučne z navrhnutého jedálnička, kombinovať sa však dá ľubovoľne. V tomto období dochádza k výraznej redukcii hmotnosti a zároveň k zlepšeniu zdravia. Tretia, odľahčená fáza povoľuje postupne pridávať potraviny, ktoré v prvých fázach neboli v jedálničku, no stále patria k celkovej úprave stravovacích návykov. Posledná, udržiavacia fáza sa začína momentom, keď ste so svojou hmotnosťou a zdravotným stavom spokojní. Tu už prichádza k definitívnemu eleminovaniu mnohých liekov, ktoré boli kedysi každodennou nevyhnutnosťou. 
Metabolická zmena má výhodu najmä pre tých, ktorí neradi športujú alebo na to nemajú čas.  „Mnohí moji klienti mali takú nadváhu, že im množstvo kíl navyše ani nedovoľovalo plnohodnotne sa hýbať. No po presnom dodržaní plánu kilá išli dole len samotnou úpravou stravy,“ hovorí Jana Cvengrošová, ktorá má vo svojom zozname desiatky spokojných žien, mužov, ba aj tínedžerov s váhou, akú mali naposledy, obrazne povedané, v puberte.  
 
 
 
5 jednoduchých pravidiel, ktoré treba dodržať
 
1. Jesť 3x denne.
2. Medzi jedlami dodržiavať päť hodín pauzu.
3. Každé jedlo = jeden druh bielkoviny.
4. Bielkovinu neopakovať počas jedného dňa. 
5. Pitný režim.
 
 
Nesmiete zabúdať, že pokiaľ ste veľkú časť svojho života bojovali s kilami navyše a popritom aj s mnohými zdravotnými ťažkosťami, zmena stravovacích návykov je celoživotným poslaním a mala by sa stať vaším novým životným štýlom. Stojí to však za ten pocit, keď si už nemusíte kupovať oblečenie s velkosťou začínajúcou sa na písmeno X.
 
Foto: thinkstock
 

- - Inzercia - -