Dnes je streda, 20.september 2017, meniny má: Ľuboslav, Ľuboslava
Čas čítania
3 minutes
Zatiaľ prečítané

Pitný režim seniorov

júl 12, 2011 - 11:26
Tropické letné horúčavy sú nebezpečné predovšetkým pre ľudí vyššieho veku. Dokážu seniori prežiť vysoké teploty bez ujmy na zdraví ? Určite áno, ak im pomôžete. Poradíme vám, ako na to.
Voda v  hlavnej úlohe
Pri starších ľuďoch treba počas veľkých horúčav venovať zvýšenú pozornosť predovšetkým pitnému režimu. Organizmus seniora obsahuje menej tekutín, už len polovicu celkovej hmotnosti jeho tela, u ženy dokonca ešte menej. Orgány pracujú pomalšie a nedokážu vylučovať tekutiny spoločne s odpadovými látkami tak ako u mladších ľudí. Nedostatok tekutín je pre staršieho človeka veľmi nebezpečný, preto ho k pitiu musíme nabádať. Je nevyhnutné robiť to vždy, keď je veľmi teplo i napriek jeho tvrdeniu, že nie je smädný. Jasným znakom dehydratácie sú suché pery a ústa. Tá môže u staršieho človeka vyvolať kolaps organizmu, preto je nutné jeho príjem tekutín sledovať a ponúkať mu pitie aktívne napriek jeho protestom. Sú prípady, keď starší človek odmieta piť iba preto, že mu nevyhovuje častejšie chodenie na toaletu alebo má iné zdravotné problémy. Ďalším častým faktorom býva seniorova znížená pohyblivosť, kedy je pre neho návšteva toalety naozaj veľkou fyzickou záťažou. Dehydratácia je však natoľko závažným zdravotným problémom, že ho v nijakom prípade nemožno podceňovať. Vo vyššom veku môže človeku spôsobiť spolu so zahustením krvi embóliu, trombózu, zmätenosť a dokonca i poruchy vedomia. Keďže však starší ľudia  nemajú veľkú potrebu pitia, ako prostriedok na kontrolu príjmu tekutín sa osvedčilo tzv. „ optické pitie“. Znamená to, že ráno seniorovi nachystáme dopredu potrebné množstvo vody na celý deň do fľaše, a tá musí byť večer prázdna. Tak získame najlepší prehľad o tom, či v ten deň naozaj vypil dostatok tekutín.

Vhodné výber nápojov
Starší človek by nemal prijímať veľké množstvo tekutín naraz, ale v menších dávkach a častejšie. Denná dávka približne 1,5 - 2 l by sa mala rovnomerne rozložiť počas celého dňa.  Najvhodnejšia je čistá pitná voda. Je bez chlóru a neobsahuje nijaké prímesi. Pri výbere minerálnych vôd treba venovať zvýšenú pozornosť obsahu sodíka. Starší ľudia veľmi často trpia na vysoký krvný tlak a obsah sodíka vo vode by im mohol tento stav ešte zhoršiť. Vo vyššom veku je tiež dôležitý príjem vitamínov, ktoré môže senior dostať už priamo v nápoji. Antioxidanty, ktoré obsahujú, spomaľujú proces starnutia. Mimoriadne vhodné sú nesladené ovocné šťavy alebo džúsy bez chemických prísad, ktoré  je dobré ešte aj zriediť vodou. Samozrejme, že výber vhodných nápojov treba vždy prispôsobiť zdravotnému stavu človeka vyššieho veku. Do pitného režimu možno zaradiť nesladené bylinkové či ovocné čaje, ktoré je vhodné striedať.

Všetkého moc škodí
Zvlášť opatrný treba byť pri podávaní  nápojov s obsahom kofeínu. Kolové nápoje i káva by seniori mali konzumovať iba vo veľmi nízkej miere. Kolové nápoje obsahuje mnoho cukru a spolu s kávou majú aj močopudný účinok. Pre starších ľudí  je celkom iste vhodnejšia káva z melty. Celkom malé množstvo alkoholu lekári odporúčajú. Pivo a víno v rozumnej miere zavodňuje ľadviny, takže sa v nich netvorí množstvo soli, ktorá by mohla spôsobiť ľadvinové kamene. Tabu je však akýkoľvek tvrdý alkohol. Nevhodnými sú aj veľmi teplé alebo naopak extrémne studené nápoje. Ľadový nápoj či dokonca zmrzlina staršiemu človeku tiež poskytne chvíľkový pocit úľavy. Má to však jednu veľkú chybu. Kým sa jeho organizmus prispôsobuje teplu, nie je schopné sa zároveň aj chrániť pred prudkým ochladením. V tejto situácii sa môže ľahko stať, že starší človek ľahko prechladne alebo dostane bolesti hrdla. Takéto osvieženie je nielen zdravotne nebezpečné, ale má iba krátkodobý efekt. Osviežujúci pocit zmizne ako ľad z rozkúrenej pece a senior je znova smädný. Pozor aj na alkohol v zmrzlinových pohároch. Pre starších ľudí s problémami krvného obehu môže znamenať veľké zdravotné ťažkosti.

Typy na osviežujúce drinky

Odvar zo sušeného ovocia

Čo potrebujeme:
sušené ovocie (slivky, marhule, jabĺčka, banány, hrozienka)
med
citrónovú šťavu

Ako na to:
Ovocie vložíme do vriacej vody, chvíľu povaríme a necháme vychladnúť. Dochutíme medom a šťavou z citróna. Podávame iba mierne vychladený.
Tento nápoj obsahuje potrebné minerály a draslík. Konzumácia sušeného ovocia  priaznivo stimuluje črevné vylučovanie.

Mojito virgin

Čo potrebujeme:
limety a citróny
hnedý cukor
čerstvé mätové lístky
sódu na doliatie

Ako na to:
Na dno vyššieho džbánu vložíme nakrájané ovocie, pridáme trocha cukru a mätové lístky. Roztlačíme, aby limety a citrónu spolu s mätou pustili šťavu a zalejeme sódou. Zľahka premiešame a podávame.
Tento nápoj je vďaka citrusovému ovociu bohatý na vitamín C. Mäta veľmi priaznivo pôsobí  na zažívacie ústrojenstvo.


IVICA AUGUSTÍNOVÁ
FOTO: ISIFA

- - Inzercia - -