Dnes je nedeľa, 19.január 2020, meniny má: Drahomíra, Mário
Čas čítania
3 minutes
Zatiaľ prečítané

Prichádza jeseň, chráňte svoj organizmus!

september 29, 2010 - 11:58
Po letných horúčavách nás schladilo sychravé počasie predznamenávajúce jeseň. Dni budú čoraz kratšie a ranné a nočné teploty nižšie. Je dôležité dodať organizmu dostatok vitamínov a energie, aby tento náročný prechod zvládol.
Počasie je v tomto čase sychravé, vlhké, chvíľu teplé, potom zase mrazivé a náš organizmus sa musí vedieť týmto zmenám prispôsobiť. Nemusíme azda pripomínať, že blížiaca sa jeseň je časom, keď bývame často prechladnutí, chytá sa nás kašeľ a únava. Baktérie či vírusy sa šíria omnoho lepšie, než v ktoromkoľvek inom ročnom období a nakaziť sa od druhého človeka nie je žiadny problém. Vari najčastejšie dochádza k prenosu kvapôčkovej infekcie v pracovnom kolektíve, v autobuse, v čakárni u lekára, ale aj v materských škôlkach a školách. Stačí jeden chorý človek a nakazí hneď niekoľkých naraz. Preto je dôležité imunitu posilňovať.

Čo oslabuje imunitu?
Radikálnym zmenám teplôt nezabránite, ale vyhýbajte sa častému užívaniu antibiotík. Tie totiž narúšajú črevnú mikroflóru a ničia laktobacily, ktoré imunitu stabilizujú. Ak ste nútení siahnuť po radikálnej liečbe antibiotikami, nezabúdajte na probiotické kultúry. Ani prechodené choroby  organizmu neprospievajú. S každou prekonanou chorobou klesá obranyschopnosť vášho organizmu, a na to by ste nemali zabúdať. Dnes je trendom pri bežných ochoreniach nenavštíviť lekára, ale naordinovať si liečbu voľnopredajnými medikamentmi. V tej chvíli sa to zdá ako dobré riešenie, no váš organizmus sa vám za to skôr či neskôr „odplatí“ tým, že vás prestane v tej najnevhodnejšej chvíli poslúchať.

Už stokrát ste určite počuli, zahoď cigarety, nesiahaj po alkohole. A my to zopakujeme opäť! Alkohol a fajčenie výrazne oslabujú váš imunitný systém. Ak ste tuhý fajčiar a často mávate chrípku, začnite uvažovať minimálne o znižovaní počtu vyfajčených cigariet denne. Máte stresujúcu a namáhavú prácu? Je známe, že stres je častým spúšťačom rôznych chorôb. Baktériám a vírusom pri oslabenej imunite nič nebráni dostať sa do tela a šarapatiť. Stres zvyšuje aj krvný tlak a s tým je spojené riziko vzniku infarktu. Riziko kardiovaskulárnych a ostatných, nielen civilizačných chorôb zvyšuje aj zlá životospráva. Mastné a ťažké jedlá, nedostatok vlákniny, zlý pitný režim...

To všetko spôsobuje nepravidelné vyprázdňovanie čriev. A práve tráviaci trakt, najmä hrubé črevo, je bydliskom dobrých baktérií, laktobacilov a bifidobaktérií. Tie si však musíme dopĺňať zdravou stravou, a teda konzumovaním jogurtov, acidofilných mliek či kefírov. So zlou životosprávou ide ruka v ruke aj nedostatok vitamínov, a to najmä C, A a vitamínu E. Práve ony vašu imunitu posilňujú, rovnako ako koenzým Q10, L.karnitín, selén, betakarotén, výťažok z imela, ženšenu či olej z čajovníka. Dopĺňať si ich môžete aj pomocou doplnkov výživy. Váš organizmus potrebuje na regeneráciu a oddych dostatok spánku a ak sa prepínate a spíte málo hodín, skôr alebo neskôr si budete musieť podať kľučku u lekára.  

Ako posilniť obranyschopnosť
Imunita je dôležitá nielen pri obrane proti nachladnutiu a chrípke. S poklesom obranyschopnosti totiž súvisia aj iné choroby civilizačného charakteru, ako je rakovina, rôzne alergie, autoimunitné choroby alebo aj žalúdočné vredy či srdcovo-cievne choroby.  Prevenciou je zdravé stravovanie s obmedzením živočíšnych bielkovín a tukov, mlieka a mliečnych výrobkov, škodlivých konzervačných látok, bieleho cukru a bielej múky. V poslednom čase sa osvedčuje pri imunitných problémoch bezlepková strava, ktorá je aj pre zdravého človeka prínosná a prospešná. Jedzte ľahšie jedlá v menších porciách a stravu bohatú na zinok. To znamená najmä vajcia, chudé mäso či plody mora. Na rozprúdenie energie – čchi nášho tela – sú prioritné raňajky, ktoré by mali byť teplé.

Preferujte hojnosť ovocia a zeleniny, ak je to možné, tak v biokvalite.  Dôležité je aj dodržiavanie pitného režimu, a to najmä v podobe ovocných a zeleninových štiav. Nezabúdajte na cvičenie a pohyb, najmä ak máte sedavú prácu. Veľmi dobré cvičenia sú čchi kung, joga, taiči a tiež päť Tibeťanov. Cvičte pravidelne, len tak sa dostaví blahodarný účinok pohybu na náš imunitný systém. Ďalším spôsobom ako posilniť svoj imunitný systém je saunovanie, ale aj otužovanie organizmu. Pre obranyschopnosť je dôležité aj dôkladné vyliečenie sa z chrípky či prechladnutia. Ak sa totiž dobre nepreliečite, choroba sa môže ľahšie vrátiť či poškodiť niektoré orgány.

Domáce recepty na imunitu
Už naše staré mamy vedeli, že príroda je najmocnejší lekár. A tak siahnite aj po extraktoch z cesnaku či po jeho prírodnej forme. Pomáha aj petržlen, ktorý obsahuje množstvo vitamínu C, cibuľa s medom, ktorá chutí najmä deťom vo forme sirupu. Pri kašli sa tiež osvedčili horčičné semienka ako obklad na hrudník. Ak nie ste alergici, siahajte po bylinkových čajoch, a to bez ohľadu na to, či ste chorí alebo zdraví.

Autor: MÁRIA GYURÁNOVÁ
Foto: Shutterstock

- - Inzercia - -