V posledných desaťročiach sa cyklistika v európskych mestách rozvinula z alternatívneho spôsobu dopravy na jednu z hlavných súčastí mestského života. S narastajúcimi problémami spojenými s dopravou, ako sú znečistenie ovzdušia, dopravné zápchy a nedostatok parkovacích miest, mestá naprieč Európou investujú do cyklistickej infraštruktúry, aby podporili udržateľnú mobilitu a zlepšili kvalitu života svojich obyvateľov.
Cyklistika má v Európe bohatú históriu. V mnohých mestách, ako je Kodaň či Amsterdam, sa bicykel už v 20. storočí stal obľúbeným dopravným prostriedkom. V 70. rokoch minulého storočia, v reakcii na ropnú krízu a narastajúce environmentálne povedomie, začali tieto mestá výrazne investovať do cyklistickej infraštruktúry. Výsledkom bola sieť cyklotrás, ktoré dnes tvoria základ mestskej dopravy.
Bežný dopravný prostriedok
Mnohé európske metropoly, ako napríklad Berlín, Paríž a Londýn, aktívne rozvíjajú cyklistickú infraštruktúru. Vytvárajú nové cyklotrasy, cyklopruhy, mosty a bezpečné parkoviská pre bicykle. Paríž predstavil v roku 2020 ambiciózny plán Paris en Selle, ktorý zahŕňal investície vo výške 250 miliónov eur na vybudovanie viac ako 650 km cyklotrás. Ide o cyklistické združenie všetkých, ktorí chceli urobiť Paríž a jeho predmestia priedušnejším, príjemnejším… jednoducho cyklistickejším. Cieľom združenia z ktorého čerpajú dodnes je podporiť používanie bicyklov u čo najväčšieho počtu ľudí. Nato je potrebná bezpečnosť a pohodlie ľudí, najmä vďaka existencii bezpečných cyklotrás, ktoré sú nevyhnutnou podmienkou, aby sa na sedadlo posadil každý.
Rôzne cesty realizácie
Mestá sa snažia lepšie prepojiť cyklistiku s verejnou dopravou rôznymi spôsobmi. Systémy pre zdieľanie bicyklov, ako sú Vélib’ v Paríži alebo Santander Cycles v Londýne, umožňujú ľuďom kombinovať bicyklovanie s cestovaním metrom či autobusom. Zdieľanie bicyklov umožňuje rýchly prístup k bicyklom bez potreby ich vlastniť, čo je ideálne pre krátke mestské presuny. Krásnym príkladom je Holandsko ako Mekka mestskej cyklistiky a Amsterdam je jeho centrom. V hlavnom meste krajiny tulipánov sa bicykel naozaj zíde. Do mnohých zón, obzvlášť v centre, totiž nemajú povolený vstup autá, ani hromadná doprava. Ak neradi chodíte peši, zíde sa aj z ďalšieho dôvodu. Všetky najväčšie pamiatky a atrakcie sú pomerne blízko seba. Ďalšou výhodou je fakt, že tamojší šoféri sú na cyklistov zvyknutí. Nemusíte sa pri jazde po ceste ničoho báť. V Amsterdame stojí požičanie bicykla na deň okolo 10 € a je len na vás, aký typ si zvolíte.
Vlastný zdieľaný systém je aj vo Varšave
Varšava je moderné veľkomesto, ktoré spája bohatú históriu a modernú architektúru, nočný život a množstvo rôznych akcií a atrakcií, ktoré sa oplatia vidieť. Keď tam budete a nebude sa vám chcieť chodiť podľa bedekra, zamierte na nábrežie Visly. Nachádzajú sa tam moderné bulváry, nočné kluby, park fontán, piesočné pláže, koncerty a nekonečno historických pamiatok. Poľské hlavné mesto má vlastný sharingový systém bicyklov s názvom Veturilo, ktorý výborne funguje a navyše je lacný. Dostanete sa tak všade a bez problémov.
Bicyklom po Gaudiho dielach
Jedno z najkrajších miest, kam sa v Európe dá ísť je jednoznačne Barcelona. Keď tam vezmete na výlet svojich blízkych, pripíšete si veľa plusových bodov. Mesto umenia, kultúry, histórie s nádherným bulvárom, stabilným počasím a romantickými západmi slnka, pri ktorých zaplníte pamäť svojho telefónu za pár hodín. Okrem fotiek na každom rohu sa v tomto peknom meste môžete tešiť na dostupný zdieľaný systém s prehľadnou aplikáciou a množstvom staníc. Môžete sa zúčastniť aj viacerých bicyklových prejazdov – po Gaudího dielach, po lokálnych trhoviskách, alebo zažiť tzv. zelenú bicyklovú cestu. Skrátka, mesto myslí aj na cyklistov a vytvorilo pre nich nielen podmienky, ale aj kopu zaujímavého programu.
V Berlíne je opačný problém
V nemeckej metropole množstvo bicyklov v uliciach začína byť problémom. Pýtate sa kvôli čomu? Existujú tam ulice vyhradené len chodcom a cyklistom, a niekoľko spoločností (ofo, Mobike, Next bike, Call-A-Bike, Limebike), ktoré ponúkajú ich krátkodobý prenájom. Je ich tam už viac ako 18 000, takže sa nemusíte báť, že by si žiaden voľný nenašiel. Len či budete vedieť medzi toľkými bicyklami bezpečne prekľučkovať..
Harbour Ring v Kodani
Na svete asi neexistuje mesto, kde by boli bicykle viac protežované ako v Kodani. Len do infraštruktúry pre cyklistov vedenie mesta venovalo od roku 2007 takmer 130 miliónov eur. Medzi iným to znamená 16 mostov určených len pre cyklistov a peších, a tiež tzv. Harbour Ring – cyklocestu, ktorá vedie naprieč celým prístavom bez akýchkoľvek prekážok. Že majú tieto investície zmysel, dokazujú aj čísla: v roku 2017 chodilo do roboty na bicykli takmer 63% všetkých obyvateľov mesta a len 9% využívalo auto. A Dáni chcú zájsť ešte ďalej. Chcú pre cyklistov vybudovať diaľnice naprieč celým mestom a postupne autá úplne vytlačiť. Môžeš sa tam staviť pozrieť si to osobne napríklad cez službu Bycyklen.