Upozorňuje na to spotrebiteľská organizácia dTest v súvislosti s aktuálnymi požiarmi na gréckych ostrovoch Rodos a Korfu.
Ak ide o oblasť, ktorá je požiarmi priamo zasiahnutá, potom ide o mimoriadnu a neodvrátiteľnú okolnosť, ktorá významne ovplyvní poskytovanie zájazdu. „Pokiaľ z tohto dôvodu nezruší zájazd samotná cestovná kancelária, potom má klient právo od zmluvy na zájazd odstúpiť a organizátor je povinný vrátiť mu všetky uhradené prostriedky,“ uviedla riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová. Iný scenár nastáva v situácii, ak sa klient bojí odcestovať, no jeho cieľová destinácia zasiahnutá nie je. V takom prípade nemožno od zmluvy odstúpiť bez zaplatenia penále, pretože mimoriadna okolnosť musí nastať priamo v mieste určenia cesty alebo v jeho bezprostrednom okolí. Ak klient odstúpi od zmluvy, cestovná kancelária je oprávnená zaúčtovať mu odstupné zakotvené v zmluve o zájazde. Informácie o tom, či ide o priamo zasiahnutú oblasť, môžu dovolenkári získať na stránke Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí.
Ak klienta požiar zasiahol už počas dovolenky, potom by mal organizátor zájazdu zabezpečiť nevyhnutné opatrenia na zaistenie jeho bezpečnosti, či už ide o evakuáciu a presun do iného vzdialenejšieho hotela, alebo o návrat späť na Slovensko. „Takáto situácia by bola považovaná za vadu zájazdu, ktorú je organizátor povinný bez odkladu riešiť. Okrem toho má účastník zájazdu právo aj na tzv. pomoc v ťažkostiach, zahŕňajúcu napríklad údaje o zdravotných službách či náhradné cestovné riešenie,“ vysvetlila Hekšová. Ak cestovná kancelária vzniknutý stav nerieši, potom nezostáva nič iné, ako si zabezpečiť alternatívne riešenie vlastnými silami a následne požadovať úhradu nevyhnutných nákladov od organizátora zájazdu. V prípade pochybenia na strane cestovnej kancelárie môže klient žiadať aj o úhradu majetkovej či nemajetkovej ujmy. Ide napríklad o situáciu, ak by organizátor zájazd vyslal klienta na miesto napriek tomu, že by vedel, že zájazd nie je možné bezpečne zrealizovať.