Deväť z desiatich spotrebiteľov zmenilo v minulom roku pre rastúce ceny svoje nákupné správanie. Zároveň nakupujú viac produktov, ktoré napodobňujú tie značkové. Podľa prieskumu, ktorý pre Spoločnosť ochrany spotrebiteľov a Slovenské združenie pre značkové výrobky realizovala v marci tohto roku agentúra Focus, majú tieto zmeny správania rôzne podoby.
Viac ako tri štvrtiny opýtaných kupuje podľa výsledkov prieskumu viac akciového tovaru, dve tretiny si zase vyberajú lacnejšie značky výrobkov. Takmer polovica respondentov kupuje menej rýb a nákup menšieho množstva jedla deklarovalo v prieskume 45 % opýtaných. Menej mäsa nakupujú štyria z desiatich opýtaných a viac ako tretina kupuje menej ovocia a zeleniny.
Kvôli rastúcim cenám v obchodoch priznala väčšina respondentov aj ďalšie zmeny vo svojom spotrebiteľskom správaní. Len 14 % sa vyjadrilo, že žije rovnako ako predtým. Viac ako dve tretiny opýtaných obmedzili návštevu reštaurácií a barov, šesť z desiatich si kupuje menej oblečenia, viac ako polovica zmenila svoje dovolenkové plány a polovica odložila nákup elektroniky alebo domácich spotrebičov. Dve tretiny opýtaných kupujú lacnejšie značky výrobkov.
„Obdobné prieskumy realizovali už naši kolegovia v zahraničí, preto sme očakávali, že ak sa v roku 2022 výrazne uskromnili gurmáni ako Francúzi, nebude to iné ani u nás. Kým v iných krajinách však už dávno vznikli programy napríklad na podporu konzumácie ovocia a zeleniny pre matky s deťmi či seniorov, u nás žiadnu cielenú pomoc v tejto oblasti nevidieť,“ skonštatovala Petra Čakovská zo Spoločnosti ochrany spotrebiteľov.
Nielen v dôsledku vyšších cien a zvýšených výdavkov domácností majú slovenskí spotrebitelia čoraz viac skúseností s napodobeninami značkových výrobkov. Viac ako tretina opýtaných dáva pri nákupoch prednosť neznačkovým alebo privátnym produktom. Skúsenosť s vedomým nákupom napodobeniny značkového výrobku má viac ako polovica respondentov, 14 % nakupuje napodobeniny pravidelne a ďalších 24 % zriedkakedy.
Viac ako polovica opýtaných pritom nepovažuje za problém, že sa v obchodoch okrem značkových výrobkov objavujú aj napodobeniny, ktoré svojim obalom pripomínajú značkový výrobok, ale majú inú kvalitu a zloženie. „Zistenia z tohto prieskumu sú pre nás dôkazom, že povedomie o duševnom vlastníctve na Slovensku je relatívne nízke a aj značkoví výrobcovia musia v tomto ohľade prebrať zodpovednosť do svojich rúk,“ uviedol výkonný riaditeľ Slovenského združenia pre značkové výrobky Ľubomír Tuchscher.