Obľuba elektrických kolobežiek narastá. No niektorí budú musieť začať myslieť aj na poistenie. Európsky parlament už schválil nariadenie, podľa ktorého budú musieť mať majitelia elektrokolobežiek od budúceho roka uzatvorené povinné zmluvné poistenie (PZP). Ministerstvo financií SR zatiaľ novelu zákona o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla nezverejnilo. Európske nariadenie hovorí, že transpozícia smernice do národnej legislatívy členských štátov sa má ukončiť do 23. decembra 2023.
Nariadenie s povinným poistením sa bude týkať kolobežiek a segwayov, ktorých rýchlosť je vyššia ako 25 kilometrov za hodinu, resp. s maximálnou rýchlosťou 14 kilometrov za hodinu a hmotnosťou nad 25 kilogramov. Výnimkou sú zatiaľ stále e-bicykle, hoci ich rýchlosť je často vyššia. „Do definovanej kategórie sa podľa našej informácie bude radiť minimum elektrických kolobežiek, pretože väčšina má konštrukčne obmedzenú rýchlosť do 25 kilometrov za hodinu,“ uviedla Slovenská asociácia poisťovní.
Dôvod, pre ktorý sa pristúpilo k zavedeniu pravidiel pre náhradu škôd spôsobených kolobežkami, bol podľa asociácie poisťovní zvyšujúci sa počet kolízií s chodcami, často s fatálnymi dôsledkami. A tiež počet škôd, ktoré spôsobovali kolobežky, napríklad na stojacich autách. „Vymáhanie škôd spôsobených kolobežkami preto dostáva európsky právny rámec a táto iniciatíva je všeobecne vítaná,“ myslí si poistná asociácia.
Allianz – Slovenská poisťovňa zatiaľ nemá dostatok informácií k plánovanej zákonnej úprave, ktorá sa týka zavedenia povinného zmluvného poistenia na elektrické kolobežky. „No prispôsobíme sa platnej legislatíve,“ uviedla poisťovňa. Ako uviedol Zdeněk Hruška z Uniqa, s masívnym využívaním elektrických kolobežiek výrazne rastie počet kolízií a iniciatívu Európskeho parlamentu víta.
Ján Urbančík zo spoločnosti Max Blinker, ktorá predáva elektrické kolobežky, všeobecne povinné zmluvné poistenie víta. „Túto povinnosť už roky znášajú bez problémov vodiči automobilov a aj motoriek a pre silné kolobežky dáva do istej miery zmysel tiež. Samozrejme, pokiaľ bude výška poistného v rozumnej výške,“ povedal Urbančík. Pokiaľ to bude podľa neho znamenať, že za pár desiatok eur ročne môže človek legálne jazdiť na výkonných elektrických kolobežkách, nemyslí si, že to odradí zákazníkov.
Je potrebné tiež podľa Urbančíka povedať, že drvivá väčšina neukáznených jazdcov na cestách sú používatelia zdieľaných kolobežiek. Tých sa však zrejme nový zákon nedotkne. Čiže podstatnejšie by podľa Urbančíka bolo nastaviť pravidlá nie podľa váhy alebo výkonu, ale skôr podľa toho, kto ako jazdí.