Zelených zamestnávateľov preferujú najmä ľudia vo veku 18 až 34 rokov, teda generácia Z, ktorá začína tvoriť väčšinu na pracovnom trhu. Zamestnávatelia sa musia prispôsobiť, pokiaľ chcú pritiahnuť mladých a výkonných zamestnancov.
„Zelených zamestnávateľov preferujú nielen absolventi vstupujúci na pracovný trh, ale aj ľudia v produktívnom veku, ktorí sú motivovaní vstupovať do zmeny ohľadom životného prostredia. Tento záujem za posledné roky stúpol približne o 15 až 20 %,“ povedala Katarína Garajová, generálna riaditeľka personálnej agentúry MAXIN’s Group.
Generácia Z, ktorá už dnes tvorí väčšinu na pracovnom trhu, je známa flexibilitou, snahou o rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom, preferuje prácu s technológiami, uprednostňuje zamestnávateľov, ktorí si vážia environmentálne správanie a etické hodnoty. Dávajú dôraz na zamestnávateľov s inkluzívnou kultúrou, kde majú možnosť vyjadriť svoj názor a potrebujú pocit, že sú vypočutí. Cenia si príležitosť na rozvoj a pravidelnú spätnú väzbu. Hlavnou výzvou je dnes túto generáciu udržať na domácom pracovnom trhu. „Títo ľudia majú vysokú mobilitu a tiež ochotu presunúť sa za prácou do zahraničia. Zamestnávatelia preto musia ponúknuť flexibilné pracovne prostredie a podporovať rozvoj zručnosti a talenty svojich zamestnancov, aby im umožnili konkurovať na medzinárodnom trhu práce a zároveň ich udržali motivovaných a angažovaných,“ je presvedčená K. Garajová.
Podľa údajov z pracovných portálov a personálnych agentúr sa zvyšuje dopyt po pozíciách, ktoré súvisia s environmentálnymi zručnosťami. Tento nárast sa týka nielen špecializovaných miest, ale aj bežných pracovných pozícii, kde sa začínajú vyžadovať environmentálne vedomosti. Na pracovnom trhu je teraz vysoký dopyt po inžinieroch v oblasti obnoviteľnej energie, stavebných inžinieroch so zameraním na udržateľnosť, vedeckých pracovníkoch v oblasti životného prostredia, lesníkoch a manažéroch v oblasti rybného hospodárstva.
Rozpoznať environmentálne a spoločensky zodpovedného zamestnávateľa je pre zamestnancov čoraz ľahšie, pretože to musia (zatiaľ iba veľkí) zamestnávatelia dokazovať nefinančným reportingom ESG. „Mladá generácia sleduje, či firmy nielen deklarujú ekologické princípy, ale aj praktizujú udržateľnú výrobu. Spoločnosti, ktoré do svojich procesov zavádzajú udržateľné postupy, získavajú konkurenčnú výhodu a zaujímajú tak nielen spotrebiteľov, ale aj potenciálnych zamestnancov,“ je presvedčený country manažér nadnárodnej spoločnosti HBS pre Čechy a Slovensko, ktorá je zameraná na výrobu ekologických produktov, Lukáš Kmenta.
Mladá generácia čoraz intenzívnejšie apeluje na spoločnosti, aby na seba zobrali spoločenskú zodpovednosť a zároveň firmám, ktoré tak urobia, deklarujú lojalitu. Vzhľadom na tieto faktory je jasné, že spoločensky zodpovedné firmy s vysokým ESG skóre majú nielen pozitívny vplyv na spoločnosť a životné prostredie, ale aj na svoju trhovú hodnotu a atraktivitu pre investorov aj potenciálnych zamestnancov.