Mobilný telefón je už niečo, bez čoho ani nevychádzame z domu. Už dávno neslúži len na telefonovanie, ale stáva sa prirodzenou súčasťou našich životov. Je to módny doplnok, pracovný nástroj, zdroj informácií a samozrejme „lovec zážitkov“ vďaka fotoaparátu. O tom, čo nás čaká v roku 2025 v rámci mobilnej komunikácie, sme sa porozprávali s Karlom Dörnerom, ktorý má na starosti CZ a SK Motorola marketing.

Uplynulý rok bol v rámci mobilných technológií celkom dynamický… Aké inovácie boli z vášho pohľadu tie najkľúčovejšie?
Pre Motorolu bol rok 2024 mimoriadne významný, keď sa na to pozrieme z hľadiska inovácií. Medzi tie NAJ patria určite obrovské zlepšenia v rámci fotoaparátov, model Edge 50 Ultra získal v nezávislom hodnotení DXOMark dokonca zlatú medailu za kvalitu a aktuálne patrí medzi TOP 10 najlepšie fotiace telefóny roku 2024. Tým ďalším míľnikom bola nová generácia modelov Razr 50, ktorú sme predstavili v lete. Vylepšili sme konštrukciu ohybu, podarilo sa nám zvýšiť kapacitu batérie, výkon telefónu a samozrejme aj kvalitu fotoaparátu a oboch displejov – vonkajší narástol až na 4 palce. No a nesmiem zabudnúť ani na mimoriadne dôležitú novinku v rámci našich telefónov a to je odolnosť. Či už je to odolnosť voči vode alebo prachu, predstavili sme tiež modely, ktoré spĺňajú vojenské štandardy odolnosti a tým sme zbúrali mýtus o tom, že odolný telefón musí byť mohutný. Dnes ponúkame dizajnové, tenké a ľahké telefóny, ktoré prežijú aj náročné podmienky.


Dá sa ísť v rámci zlepšení ešte ďalej? Čo nás v rámci vašej ponuky čaká v roku 2025?
Určite áno, pre nás sa rok 2025 z hľadiska noviniek začal už vlani, v prvej polovici decembra, keď spoločnosť PANTONE vyhlásila Farbu roku 2025 – Mocha Mousse. Vzhľadom na niekoľkoročnú spoluprácu s touto spoločnosťou sme hneď pripravili telefóny Edge 50 neo a Razr 50 ultra v tejto čokoládovej farbe. Novinkou bude aj pokračovanie série dizajnových telefónov s vysokou odolnosťou a samozrejme aj v roku 2025 budeme klásť silný dôraz na výbavu, ktorú naši zákazníci chcú a to je zlepšovanie fotoaparátov, podpora AI, zrýchlenie nabíjania, ale určite sa zameriame aj na nové materiály v rámci „tela“ telefónu. Začali sme vyrábať telefóny, ktoré nemajú zadnú stranu z plastu alebo skla, ale využívame vegánsku kožu. Je to materiál, ktorý je príjemný na dotyk, zároveň na ňom nevidno odtlačky a nešmýka sa z ruky. A v prípade modelu Edge 50 ultra to je ešte drevo.
Poďme späť k farbám. Motorola je známa tým, že prináša aj modely vo farbe roka. Okrem toho ponúkate aj telefóny v rôznych farbách, čím sa dosť odlišujete od konkurencie. Ako toto vnímajú zákazníci? Siahnu skôr po „klasike“ alebo si vyberú farebný model?
Spolupráca s americkou spoločnosťou PANTONE trvá už tri roky a aktuálne sme partnerstvo predĺžili o ďalšie tri, čo nás teší. Nastavené to máme tak, že vždy prichádzame s telefónmi vo farbe aktuálneho roku a tie ďalšie nám vždy poradia ich experti. Snažíme sa mať každý model v 3-4 farbách, tak aby si každý zákazník vedel vybrať. Vždy pripravíme aj model v žiarivej farbe pre ľudí, čo sa chcú odlíšiť. Ak sa však na to pozrieme z hľadiska predaja – tak stále vedie základná čierno-šedá, ale keď sme na trh uviedli telefóny vo farbe Viva Magenta (Farba roku 2023), tak ten predaj bol ohromný. Motorola Razr v tejto farbe bola vypredaná ako prvá. Podľa prieskumu, ktorý sme si dali spraviť v rámci Česka a Slovenska, sa najpopulárnejšou farbou stala modrá.







Ako je to u vás – vyberáte si telefón podľa jeho farby?
(Smiech) Neuveríte, ale áno… Mám rád telefóny, ktoré sú odlišné od ostatných, takže donedávna som používal svetlomodrý Razr, ktorý mal strieborný rám, neskôr som mal biely Edge 50 Pro, ktorý mal kryt z ručne vyrábaného materiálu a momentálne využívam tmavomodrý Razr. A to len pre to, že pôvodne som chcel Peach Fuzz (Farba roku 2024), ale vybral si ho kolega, tak som nechcel mať rovnaký.
Podľa čoho sa rozhodujú pri výbere telefónu muži a podľa čoho ženy?
Muži sa zameriavajú jednoznačne na parametre – výkon, batéria, rýchlosť nabíjania, procesor… Naopak ženy volia dizajnové verzie – čiže nielen to, ako telefón vyzerá, ale akú má farbu, materiál, ako sadne do ruky a, samozrejme, ako sa k nej hodí. No a, samozrejme – dôležitý parameter – fotoaparát.
Motorola ponúka už piatu generáciu skladacích telefónov s ohybným displejom, ako sa predávajú?
Môžem povedať, že táto nová generácia je už naozaj na vysokej úrovni. Počas tých rokov sme „vychytali“ negatíva a aktuálne sme na tom asi tak, že v kategórii ohybných telefónov 70 percent všetkých predaných telefónov v Severnej Amerike, kde je Motorola lídrom, tvoria práve modely Razr. V rámci Česka a Slovenska sa tiež predávajú veľmi dobre a hoci je to úplne nový segment na trhu, stáva sa čím ďalej, tým viac cenovo dostupný. Dnes už to nie je taký priepastný rozdiel v cene od klasických telefónov. Ak zákazník prekoná psychologický moment, že ten telefón sa mu nezlomí, nepraskne a že displej naozaj vydrží – tak to bude pre nás dobre. Druhá vec je, že ak niekto raz začal používať skladací telefón, tak sa ku klasickému nechce vrátiť.
Spomínali sme už AI. Do akej miery ju zakomponujete do telefónov v roku 2025?
Umelá inteligencia je obrovský trend, ktorý sa skloňuje úplne všade. My sme s ňou začali v rámci postprodukcie fotografií. Ale nájdete ju napríklad aj v rámci doplnkových aplikácií v našich telefónoch, ako napríklad generovanie pozadia na základe toho, čo máte oblečené, aby vám ladil telefón. Spustili sme aj Google funkciu Circle to Search, keď vám stačí na displeji zakrúžkovať čokoľvek, čo vidíte na displeji a Google to hneď vyhľadá. Takže napríklad idete po ulici, vidíte niečo zaujímavé – tak si to odfotíte – zakrúžkujete a hneď viete, čo to je. Zároveň to pomáha aj pri prekladoch s cudzích jazykov. Čiže v podstate sa vám postupne premení telefón na osobného asistenta a bude vám uľahčovať každodenný život. Tomu pomáha aj naša aplikácia Smart Connect, ktorá vám prepojí telefón s počítačom, tabletom alebo aj televízorom a viete prenášať medzi nimi súbory, fotografie alebo z počítača ovládať svoj telefón.