Dostali ste výpis z osobného dôchodkového účtu v II. pilieri a máte v ňom nejasnosti? Nie ste sami, mnohí z vás sa s viacerými otázkami obracajú aj na Sociálnu poisťovňu. Prinášame odpovede na najčastejšie z nich.
Kde mám požiadať o výpis z osobného dôchodkového účtu, ak mi nebol doručený?
Osobný dôchodkový účet sporiteľa spravuje a výpis z neho vyhotovuje dôchodková správcovská spoločnosť (DSS), s ktorou má sporiteľ uzatvorenú zmluvu o starobnom dôchodkovom sporení. Sociálna poisťovňa tento výpis sporiteľom nevyhotovuje, preto oň treba požiadať príslušnú DSS.
Ako zistím, s ktorou dôchodkovou správcovskou spoločnosťou mám uzatvorenú zmluvu o starobnom dôchodkovom sporení?
Sociálna poisťovňa ponúka klientom v rámci Elektronického účtu poistenca (EÚP) popri evidovaných obdobiach poistenia, vymeriavacích základoch, odvedených platbách od zamestnávateľa či elektronickej práceneschopnosti (ePN) aj informácie o účasti klienta na starobnom dôchodkovom sporení. Sporiteľ tam teda nájde aj informácie o DSS, s ktorou má uzatvorenú zmluvu o starobnom dôchodkovom sporení.
Na doručenom výpise nemám evidované príspevky za obdobie november a december minulého kalendárneho roka. Ako je to možné?
DSS vyhotovujú sporiteľom výpis z ich osobných dôchodkových účtov so stavom k 31. 12. 2022, keď dobiehajúce príspevky za obdobie december, prípadne november, ešte neboli pripísané. Odporúčame preto sporiteľom aktívne využívať aj elektronický prístup k svojmu dôchodkovému účtu v DSS, kde majú možnosť overiť si aktuálny stav pripísaných príspevkov.
Na doručenom výpise nemám evidované ani príspevky za iné obdobia minulého kalendárneho roka. Prečo je to tak?
Dôvodom nepostúpenia príspevku za konkrétne obdobie môže byť: chýbajúci predpis poistného a príspevku, vylúčenie povinnosti sporiteľa platiť poistné, keď mu vznikol nárok na nemocenské dávky, prerušenie alebo zánik poistenia sporiteľa, keď zamestnávateľ nemá povinnosť platiť starobné odvody za svojho zamestnanca, respektíve, ak SZČO neodvádza za seba. Dôvodom môže byť aj posun splatnosti poistného a príspevkov u odvádzateľov, ktorí si uplatnili možnosť odkladu platby v čase mimoriadnej situácie v súvislosti s ochorením COVID-19.
Ako sa môže stať, že Sociálna poisťovňa neposiela moje príspevky do II. piliera aj niekoľko mesiacov?
Príspevky na starobné dôchodkové sporenie nemusia byť postupované dlhšie obdobie, a to aj počas obdobia dôchodkového poistenia sporiteľa, z dôvodu prebiehajúceho zúčtovania. Ide o prípady, keď boli sporiteľovi v minulosti postúpené príspevky vo vyššej sume, ako mu patrili. Sociálna poisťovňa si tieto neoprávnené príspevky nevyžiada späť z DSS, ale pozastaví postupovanie nových oprávnených príspevkov, kým sa ich suma nevyrovná.
Odpovede na ďalšie otázky nájdete na stránke sociálnej poisťovne.
Spracovala: vm
Foto: Shutterstock