Finančno-realitný svet sa snaží o diverzitu v prostredí, no faktom je, že ženy sú v tomto svete stále v menšine. Petre Fodorovej, spoluzakladateľke BizPartner Group sa však podarilo získať stabilnú pozíciu vďaka inovatívnemu prístupu k službám v oblasti realít a financovania.
Náročnú prácu aj rodinný život mimo finančno-realitného sveta zvláda, aj po vyše desiatich rokoch, a to aj napriek tomu, že sa medzičasom stala mamou troch detí.
Petra Fodorová pochádza z Popradu a spolu s partnerom vydláždili cestu k vysnívanému bývaniu mnohým ľuďom, ktorí si mysleli, že tento sen sa nikdy nesplní. Práve počúvanie dopytu na trhu realít a reakciami naň, sa stalo základom budovania nosných služieb BizPartner Group, spoločnosti, ktorá stabilne pôsobí na slovenskom finančno-realitnom trhu už viac než 10 rokov.

Podnikanie vo svete financií a realít si vyžaduje veľké nasadenie a ostré lakte. Vnímate túto oblasť skôr ako mužské prostredie?
Byť ženou vo svete financií alebo celkovo v podnikaní, môže priniesť radu výziev a s nimi aj zaujímavé príležitosti. Vo svete, kde prevláda mužská energia je niekedy náročné presadiť sa a byť vnímaná vážne. Niekedy je potrebné vynaložiť väčšie úsilie pri dokazovaní svojich schopností a odborných znalostí. Ja sa snažím tieto aspekty brať ako výzvu a nie ako prekážku. Ženy, ktoré podnikajú môžu niekedy cítiť tlak vo vyvažovaní kariéry a súkromného života viac ako muži. Niekedy je to náročné, ale tento stav poskytuje príležitosť k nastaveniu efektívneho časového manažmentu a určenia priorít.
Analytické myslenie, komunikatívnosť niekedy aj hrubá koža. Ako sa Vám darí byť ženou vo finančno-realitnom svete?
Neznamená to byť drsná k ostatným, ale skôr nepripúšťať si veci príliš k sebe, byť odolná. Okrem toho musí byť žena v tomto svete prispôsobivá, musí mať dobré interpersonálne schopnosti.
Každodennou prácou pre mňa sa tak stáva komunikácia s investormi, ľuďmi v oblasti realít, ale aj s klientmi z rôznych oblastí a rôznych vekových kategórií. Rovnako dobre sa musím naladiť na rozhovor so 60-ročným skúseným investorom ako aj s 30-ročným človekom s celkom inou povahou či zameraním.
Podnikanie v oblasti realít a financií, sa rozvíja na základe dobrých vzťahov. Je to people’s business. Pre mňa je viac než dôležité vedieť s ľuďmi komunikovať, byť priateľská, aby aj investori a klienti mali záujem budovať s nami istý vzťah, zároveň si musím udržiavať prehľad o trendoch a správny odhad, kam sa bude hýbať trh.
Napokon, musíte byť analytický a zároveň rýchly. Vo svete realít a financií sa točí každý deň veľmi veľa informácií a človek, ktorý podniká v týchto oblastiach musí všetky tie informácie spracovať a na ich základe dávať klientom pohotové riešenia. Byť pohotová je nevyhnutnosť.
Čo podľa vás prinášajú ženy do podnikania vo finančnom či investičnom sektore a mali by si to zachovať?
Podľa mňa ženy do podnikateľského sveta vo finančnom a investičnom sektore prinášajú unikátne prístupy, rôznorodé perspektívy a hodnoty, vďaka čomu celý tento segment obohacujú. Častokrát pristupujú k problémom a riešeniam inak než muži. Pozerajú sa na veci z iných uhlov pohľadu a nachádzajú inovatívnejšie a komplexnejšie riešenia, čo je obzvlášť cenné vo finančnom prostredí. Ženy sú často považované za empatickejšie a mávajú vyššiu emocionálnu inteligenciu, čo môže byť veľkým prínosom pri budovaní vzťahov s klientmi a pochopení ich potrieb. Prijímajú opatrnejšie investičné rozhodnutia, čo môže v dlhodobom horizonte viesť k stabilnejšiemu a dlhodobému rastu bez extrémnych výkyvov.
Vnímate, že je náročnejšie pre ženu, získať si rešpekt v mužskom svete financií?
Áno, je to tak. Vo všeobecnosti je pre ženy náročnejšie získať si rešpekt vo svete financií, ktorý je prevažne dominovaný mužmi. Ženy často čelia stereotypom, ktoré spochybňujú ich schopnosti v oblasti rozhodovania a vedenia, čo môže viesť k nedostatočnému uznaniu ich prínosu a odbornosti. Celkové nastavenie spoločnosti niekedy kladie na ženy väčší tlak, pokiaľ ide o zvládanie pracovných povinností a starostlivosti o rodinu, pričom je to vnímané ako prekážka v budovaní kariéry. Napriek týmto výzvam však mnoho žien dosahuje významné úspechy vo finančnom sektore a postupne mení vnímanie tohto odvetvia.
Vy však nie ste úplne sama v tomto svete. Cestu razíte spoločne s partnerom. Je nejaká paralela medzi tým, ako budujete vzťah a biznis?
Sme spolu už takmer 25 rokov od študentských čias na vysokej škole. Vo vzťahu aj v biznise je podstatná vzájomná dôvera, podpora a komunikácia. To, že sme si bez nejakej dohody rozdelili úlohy a zodpovednosti podľa našich silných stránok, nám umožňuje efektívnejšie pracovať na tom, aby sme dosiahli spoločné ciele, či už osobné alebo podnikateľské. Mať spoločnú víziu a byť vytrvalí je základom pre pevný vzťah, ale aj úspešný biznis.

Spomenuli ste víziu, dokonca spoločnú. Bolo vytvorenie BizPartner Group-u tiež jednou zo spoločných vízií, ktorá sa naplnila?
Spoločná myšlienka, spoločná vízia, spoločná cesta, spoločné úspechy i zakopnutia, ktoré nás priviedli k stabilite. To bola a je cesta BizPartner Group-u. Každá jedna služba bola vytvorená na základe dopytu ľudí alebo nášho pozorovania diery na trhu. Snažíme sa byť inovatívni, ale zároveň nám veľmi záleží na istote a bezpečí, ktoré každý klient či investor spolu s nami vníma. Napríklad náš jedinečný rent-to-own systém, teda prenájom nehnuteľností s možnosťou neskoršieho odkúpenia, získal oveľa širší záber využitia počas rokov, no je to hlavne cesta k vlastnej nehnuteľnosti pre tých, ktorí nevedia hneď získať dostatok financií na kúpu nehnuteľnosti štandardným spôsobom.
Tento systém sme prispôsobili aj pre obchodníkov a developerov, ktorí majú cit pre obchod s nehnuteľnosťami, rozumejú svojmu lokálnemu realitnému trhu no nemajú pre efektívne obchodovanie dostatočný kapitál. V tomto prípade ide o koncept book-to-sell, teda rezervácia nehnuteľností s možnosťou zhodnotenia a neskoršieho predaja.
Každý posun začal, ako som spomenula v myšlienke, vízii, počúvaniu, čo ľudia potrebujú a čo chýba na trhu.
Aké sú tri vaše kľúčové vlastnosti, ktoré vám pomohli dopracovať sa tam, kde ste dnes a môžu inšpirovať aj ďalšie ženy?
Tieto vlastnosti mi pomohli dosiahnuť to, kde som dnes, a verím, že môžu inšpirovať aj ďalšie ženy k dosiahnutiu ich vlastných cieľov a snov.
- Empatia – rozumieť a byť citlivá na potreby a pocity iných mi pomohlo budovať vzťahy, ktoré sú základom každého úspešného podnikania. Táto schopnosť mi umožnila lepšie komunikovať, riešiť problémy a vytvárať pozitívne prostredie u klientov, ale aj u nás vo firme, kde sa ľudia cítia byť cenení.
- Odolnosť – je dôležité vytrvať a nevzdávať sa pri prvom zlyhaní alebo odmietnutí.
- Odvaha – mať ochotu riskovať a skúšať nové veci aj keď to veľakrát vyžaduje opustenie komfortnej zóny.