Na chalupe do môjho auta pri preparkovaní nabúral sused, prešiel po celej jednej strane auta a je jasné, že nebude stačiť dať to prestriekať. Najskôr sa ani nepriznal, zistil som to až podľa kamerových záznamov. Ukázalo sa, že nemá ani len povinné zmluvné poistenie, čo som považoval za samozrejmosť. Mám sa spoliehať na garančný fond, alebo to radšej riešiť cez svoju havarijnú poistku?
čitateľ Filip
Radí Dušan Zemánek, riaditeľ úseku neživotného poistenia KOMUNÁLNEJ poisťovne
Povinné zmluvné poistenie je povinnosť, ktorú ukladá zákon. Napriek tomu sa na Slovensku nájdu vodiči, ktorí túto skutočnosť obchádzajú. V databáze Slovenskej kancelárie poisťovateľov bolo ku koncu roka 2022 evidovaných až 594-tisíc vozidiel bez platného povinného zmluvného poistenia. Ich počet každý rok rastie a len za uplynulý rok ich pribudlo ďalších 60-tisíc. Škody spôsobené nepoisteným vozidlom sa musia následne hradiť z poistného garančného fondu Slovenskej kancelárie poisťovateľov, do ktorého prispievajú všetci, čo za PZP platia.
Ak na mieste nehody zistíte, že vinník nemá uzatvorené povinné zmluvné poistenie, bezodkladne kontaktujte políciu a svoju poisťovňu, kde máte uzatvorené PZP. Poisťovňa si s vami dohodne obhliadku vozidla a škoda bude následne zlikvidovaná z poistného garančného fondu. Oveľa jednoduchším riešením je však mať uzatvorené havarijné poistenie, ktoré kryje škody na vašom vlastnom vozidle, a to nielen v prípade havárie.
Ako postupovať pri poistnej udalosti?
- Ak vinník nemá uzatvorené PZP, kontaktujte políciu a škodu nahláste do Slovenskej kancelárie poisťovateľov
- Zdokumentujte na mieste rozsah škody – fotografie a / alebo video.
- Ak máte havarijné poistenie, oznámte poistnú udalosť na čísle 0850 111 566 (zo zahraničia +421 2 5262 7282), resp. prostredníctvom online formulára alebo našej mobilnej aplikácie, aby ste si dohodli obhliadku.
- Po vykonaní obhliadky vám môžu auto začať opravovať.
Viac na www.kpas.sk.