Turizmus v našom hlavnom meste má pod palcom Bratislava Tourist Board. Je to organizácia, ktorá sa snaží, aby do Bratislavy prichádzalo čoraz viac turistov. S podpredsedom predstavenstva Martinom Volekom sme sa porozprávali, ako sa im darí naplniť tento cieľ.
Staráte sa o turizmus v našom hlavnom meste, no keď to rozmeníme na drobné, čo to znamená, čo všetko robí vaša organizácia?
Bratislava Tourist Board (BTB) by sme v jednoduchosti mohli predstaviť ako organizáciu, ktorá sa stará o marketing Bratislavy ako destinácie. Marketingovými a PR aktivitami oslovuje potenciálnych turistov a snaží sa ich presvedčiť, aby si ako miesto na výlet či dovolenku vybrali naše hlavné mesto. Dôležitým cieľom týchto aktivít je aj snaha o predĺženie pobytu tých, ktorí už Bratislavu navštívia. V tejto súvislosti promujeme Bratislavu ako mesto, v ktorom je na jeho spoznanie potrebné stráviť minimálne 72 hodín. BTB však robí aj iné, veľmi dôležité aktivity. Zúčastňuje sa zahraničných konferencií, veľtrhov a priamo rokuje aj s partnermi, ktorí hľadajú vhodné destinácie na organizáciu veľkých medzinárodných podujatí. Mnohí z návštevníkov Bratislavy majú záujem o prehliadky mesta, rady a tipy na výlety. Chcú si kúpiť mapy, brožúry, alebo potrebujú kontakty na hotely a reštaurácie. Toto všetko zabezpečuje turistické informačné centrum, ktoré je tiež súčasťou BTB. Členmi BTB sú okrem Hlavného mesta SR Bratislava aj napríklad sprievodcovia, incomingové cestovné kancelárie, hotely, organizátori podujatí, dopravné spoločnosti, múzeá a galérie.
Z profesionálneho pohľadu môžete objektívne zhodnotiť turizmus v Bratislave. Je naše hlavné mesto lákadlom pre turistov?
Bratislava je obľúbená. Málokto vie, že státisíce turistov prídu do Bratislavy loďami, ktoré sa plavia po Dunaji. Máme veľa kvalifikovaných sprievodcov, ktorí vedia Bratislavu veľmi dobre a autenticky „predať“. Ako človek z praxe nevnímam len špičku ľadovca, ale aj celú jeho hmotu. Rozprávam sa aj s partnermi v zahraničí, viem ako robia veci oni, koľko majú na prácu zdrojov, a to nie len finančných, ale aj ľudských. Z tohto pohľadu si dovolím tvrdiť, že aj vďaka práci našej organizácie je výsledný produkt, ktorý poskytujeme návštevníkom, porovnateľný aj s inými viac známymi a navštevovanými destináciami. To však neznamená, že máme teraz len čakať a nesnažiť sa zlepšovať a posúvať. Naša organizácia aj preto pomenúva i komplikovanejšie témy, akými sú rozvoj brehov Dunaja, potreba kongresového strediska alebo uchovanie či obnova miest a pamiatok.
Aké sú silné stránky turizmu v Bratislave, čo najviac obdivujú návštevníci v meste na Dunaji?
Opriem sa o recenzie, ktoré turisti zanechávajú na medzinárodných portáloch. Vyplýva z nich, že okrem konkrétnych pamiatok, ako sú Hrad Devín, Bratislavský hrad či UFO, obdivujú najmä atmosféru v našom meste. Páči sa im, že centrum sa dá prejsť po vlastných nohách. Naopak tí, čo využijú MHD, pozitívne hodnotia jej presnosť a čistotu. Ľudom sa páči, že naše mesto nie je preplnené ako iné zahraničné metropoly a často sa opakuje aj hodnotenie, že turisti od Bratislavy nemali konkrétne očakávania, no po návšteve nášho mesta boli nadšení.
Čo naopak v turizme v rámci Bratislavy pokrivkáva?
Štúdia, ktorú sme si dali vypracovať pred covidovou krízou hovorí, že Bratislavu ročne navštívi až sedem miliónov ľudí. Najväčšiu skupinu – až 47 percent, tvoria jednodňoví návštevníci. Druhú najväčšiu skupinu tvoria ľudia, ktorí prespia u rodiny či známych –31 percent. Zvyšných 22 percent využíva podľa výsledkov analýzy hotely, ubytovne a Airbnb. V Bratislave ročne prenocuje približne milión návštevníkov, pričom tu strávia priemerne dve noci. Rekordný rok je stále 2019, keď v Bratislave prenocovalo takmer 1,4 milióna návštevníkov, z toho až 70 percent zo zahraničia – najmä z z Českej republiky, Nemecka, Veľkej Británie, Rakúska a Poľska. Potenciál turizmu v Bratislave preto vidím aj vo zvýšení počtu prenocovaní v ubytovacích zariadeniach. To je nielen u nás, ale aj v celosvetovo porovnávaných štatistikách, jeden z hlavných ukazovateľov fungovania cestovného ruchu.
Viera Mašlejová
Foto: archív