Už dlhšie bol pokoj a nikto do nikoho nerýpal. Už to vyzeralo, že sa medzi influencermi nastavujú nové spolupráce a ich vzájomná podpora prekvitá. Žiadne kauzy, ani zbytočné drámy.

A predsa! Dráma je späť
Kto sa aspoň čiastočne pohybuje v online beauty svete, určite zachytil minuloročné “faux pas” influencerky menom Mikayla Nogueira. Je to mladá, 26-ročná baba, ktorá pracovala v americkej sieti obchodov s kozmetickými produktami. No a potom nastala doba covidová. Rozhodla sa, že pokúsi šťastenu a svoju záľubu a zručnosť v make-upe zverejní na sociálnych sieťach a BUM! Jej líčenie, jedinečný prejav, názory a komentáre sa stali natoľko zaujímavé a virálne, že k dnešnému dňu jej na TikTok-u pristálo 15,9 milióna sledovateľov. Je očividné, že sa celý jej život otočil naruby. Zarába si rôznymi spoluprácami a partnerstvami s rôznymi kozmetickými značkami. Zo šedej myšky sa stala razom “princezná”. Nemôžem ju pasovať za kráľovnú, pretože v tomto online beauty svete ich je viac než dosť.
Ona je taká klasická plnoštíhla američanka s ukričaným, afektovaným prejavom a do uší bijúcim prízvukom. Podľa môjho názoru je veľmi talentovaná, robí to celé dobre, má výborné postrehy a hodnotenia produktov. No a samozrejme vypeckované PR. Pre príklad, keď testovala limitovanú edíciu make-upu od značky Coca-Cola, na úvod videa si vyrývačne otvorila plechovku Pepsi. Kontroverzia prináša svoje ovocie.
Som si plne vedomá, že keď už ste slávny a máte za chrbtom nejaké tie slávne významné značky, čiastočnému skresleniu reality sa nevyhnete. Nemôžete, keď už raz máte zmluvu.

Kontroverzná reklama
Bolo to cirka pred rokom, keď na svojom profile testovala maskaru od známej značky dekoratívnej kozmetiky. Ako ambasádorka tejto značky si môže dovoliť istý druh nadržavania, ale isto nie zavádzania. Aj keď je to jej osobný profil, stala sa osobou verejnou. Na svojom konte by si mohla robiť čo len sa jej zachce. To sa však jej sledujúcim followerom veľmi nepáči. Častonadobúdajú pocit, že im musí hovoriť pravdu a nič len pravdu, takmer s prísahou na Bibliu.
Jej prvá kauza sa točila okolo efektu maskary na jej mihalniciach. Pri točení videa na niekoľko “klapiek” tvrdila, že je to asi najlepšia bezkonkurenčná maskara na trhu. Avšak jej video jasne preukazuje, že v jednom momente si vlastné mihalnice líči danou maskarou a v druhom ich má o hodne dlhšie a hustejšie. Proste má očividne na svojich mihalniciach nalepené umelé a tie prezentovala ako výsledok fantastického zázračného účinku maskary. A toto stačilo v beauty TikTok svete na to, aby sa otvorila táto kauza. Tá časom samozrejme utíchla a zo strany Mikayly k nej nikdy nebolo žiadne oficiálne vyjadrenie.
Aký skvelý marketing nie? Tá maskara sa začala vypredávať po celých Spojených štátoch, pretože každý sledovateľ chcel zistiť, aká dobrá je tá špirála v skutočnosti a či je konšpirácia o umelých mihalniciach pravdivá. Či už priaznivci alebo hateri. Pri marketingu totižto nemusíte za každých okolností urobiť produktu len pozitívnu reklamu. Tá zlá niekedy urobí oveľa väčšiu službu. Kontroverznosť jednoducho predáva.
Padla kosa na kameň
V posledných dňoch sa začala nová kauza. Ďalší Mikaylin “prešľap” už nenechal bez hlasného povšimnutia ešte kontroverznejší beauty influencer Jeffree Star. Svojrázny umelec s veľmi extravagantným zovňajškom a vlastnou make-up líniou. Je to Nora Mojsejová na x-tú. Nepovie len to, čo nevie. Svoju kritiku vie však pekne artikulovať a aj obhájiť, aj keď teda servítku si pred ústa rozhodne nedáva. Je známy aj tým, že nerobí žiadne spolupráce so značkami a jeho hodnotenia jednotlivých make-up produktov je preto veľmi nezaujaté a objektívne. Ale tak, čo by ste neverili chlapovi v dúhovej parochni, ktorý odhodil svoje kabelky od Louis Vuitton alebo Gucci do krovia, ako nejaký odpad.
Zákulisie kauzy
Spomínaná Mikayla spolupracuje so spoločnosťou vyrábajúcou dekoratívnu kozmetiku za veľmi prijateľné ceny (nazvime ju O.P.T.). Tá, na základe tejto spolupráce vytvorila na Mikaylin veľký svadobný deň lip combo, ktoré bolo pripravené na stoloch pre všetkých zúčastnených svadobčanov. Viete si asi predstaviť, že každý druhý pozvaný hosť bol influencer, ktorý dané combo patrične prezentoval na sociálnych sieťach. A predaje sa samozrejme rozbehli, pretože tento produkt sa dá kúpiť aj nami, obyčajnými smrteľníkmi za cca. 60 dolárov.
Nová kauza s očnými tieňmi
Tak a teraz k samotnej kauze. Mikayla si v jednom zo svojich videí dovolila prirovnať luxusné očné tiene od ešte luxusnejšej značky, k vizuálne podobným očným tieňom značky O.P.T., ktorá je cenovo veľmi dostupná. No a tu vznikla celá tá šarapata.
Jeffree Star obvinil Mikaylu z toho, že je zaujatá, keďže nielen so značkou O.P.T. úzko spolupracuje, ale ešte jej aj „zaplatili” svadbu, edíciou spomínaného lip comba.
No a ona to zase v následnom videu poprela, že by jej tá spolupráca mohla svadbu zaplatiť. Zásadne odmietla aj to, že by bola na výplatnej listine za to, že očné tiene za 6 dolárov propaguje a prirovnáva k mega luxusnej značke.
Jeffree znova zareagoval nielen hlasitou kritikou, ale aj „odborným“ vysvetlením, prečo by si mal luxusný očný tieň zaslúžiť svoju cenu 40 dolárov. Mikaylu stihol ešte aj uraziť tým, že napodobňoval jej írečitý akcent a nazval jej ruky “orange temu tan hands” (že ich má umelo nafarbené samoopaľovákom (nepodarene) na oranžovo). Na čo teda Mikayla vo svojom ďalšom videu reagovala, no na Jeffreeho spätne nijak neútočila. Vlastne sa opäť len asertívne obhajovala.
Raz sú hore, raz sú dole
Mikayla pomaly ale isto stráca v beauty komunite kredit, a naopak Jeffree Star vďaka svojej pravdovravnosti aaj neopakovateľnej a nenapodobiteľnej kontroverznosti naďalej rastie do beauty nebies. Známe kozmetické značky sa už len trasú, či ich Jeffree vo svojich videách odobrí. Je stále toho názoru, že influenceri by mali recenzované produkty úprimne hodnotiť a svojich followerov, resp. budúcich zákazníkov, nijak nezavádzať. Nuž, čo vám poviem. Žeby bol beauty svet na sociálnych sieťach ten jediný skutočne pravdivý? Aspoň sa teda o to niektorí jej členovia snažia.
Ako to celé dopadne, ešte asi uvidíme. Drámy v beauty komunite nikdy nie je dosť.
autorka: Michaela Vániková