S novou kurikulárnou reformou prichádza pre školy v roku 2025 veľká výzva – tvorba vlastných školských vzdelávacích programov (ŠkVP), ktoré reflektujú moderné potreby vzdelávania a individuálny prístup k žiakom. Aj keď štátne vzdelávacie programy poskytujú rámec, školy teraz majú možnosť prispôsobiť učebné plány svojim špecifikám. Mnohým učiteľom a riaditeľom však chýba praktické know-how.
Obsah vzdelávania je definovaný štátnym vzdelávacím programom, ktorý stanovuje základné požiadavky na vzdelávanie vo všetkých školách. Ten školy meniť nemôžu, môžu však prispôsobiť tento obsah vzdelávania vlastným potrebám. „Tvorba vlastných ŠkVP je pre školy veľkou zmenou a zároveň príležitosťou prispôsobiť vzdelávanie reálnym potrebám žiakov. Ide o dôležitý krok k tomu, aby sme na slovenských školách vychovávali múdre, sebavedomé a tvorivé osobnosti,“ vysvetľuje Romana Kanovská, generálna riaditeľka Národného inštitútu vzdelávania a mládeže (NIVaM). Inštitút sa aktívne zapája do podpory škôl prostredníctvom odborných konzultácií, adresného vzdelávania učiteľov a riaditeľov a tvorby metodických materiálov.
Nové prístupy vo vzdelávaní. Čo sa mení?
Reforma prináša nielen aktualizovaný obsah, ale aj zmenu foriem a metód vyučovania a otvára možnosti novému spôsobu hodnotenia. „Tradičný frontálny spôsob výučby, keď učiteľ vysvetľuje a žiaci pasívne počúvajú, nahrádzame aktivitami, ktoré žiakov aktívne zapájajú. Učiteľ sa stáva sprievodcom na ceste za poznaním. Boli sme zvyknutí na to, že 80 percent času na hodine hovoril učiteľ a 20 percent deti, teraz je to opačne,“ opisuje Erika Fábiánová, riaditeľka Základnej školy, Pionierov 1 v Rožňave, ktorej škola patrila medzi prvé zapojené do kurikulárnej reformy. Na tejto škole sa už deti vyše roka učia podľa nového školského vzdelávacieho programu. „Zaviedli sme aj zmeny vo formách vyučovania, máme blokové, tematické či outdoorové vyučovanie,“ vysvetľuje Erika Fábiánová.
Ich nový školský vzdelávací program dáva dôraz na zážitkové a blokové vyučovanie. Deti si učivo osvojujú praktickými činnosťami a riešením reálnych problémov.Vďaka štátnemu vzdelávaciemu programu, ktorý je rozdelený na vzdelávacie oblasti, zapracovali do školských osnov medzipredmetové prepojenia, keď sa obsah viacerých predmetov prepája do tematických celkov, čím sa deti učia v súvislostiach. Aj hodnotenie žiakov sa mení. Klasické hodnotenie známkou doplnili o formatívne a slovné hodnotenie. „Tradičné hodnotenie známkami sa zameriava na kvantitu naučeného, hodnotí sa momentálny stav, bez ohľadu na súvislosti. My sme zaviedli hodnotenie slovné a formatívne. Namiesto známok sa sleduje pokrok a proces učenia, čo žiakov motivuje k zlepšeniu. Hodnotí sa nielen výsledok, ale aj proces,“ hovorí Erika Fábiánová.
Každá škola má teraz možnosť využiť flexibilitu v časovom rozvrhu, zaviesť nové predmety či bloky, a najmä reagovať na potreby svojich žiakov. „Tradičné vyučovanie zahŕňa pevne stanovený plán, obsah zameraný na faktografické znalosti, ktoré sa žiaci učia naspamäť. Nový školský vzdelávací program dáva možnosť prispôsobiť učebné plány potrebám žiakov a školy a flexibilnejší obsah vzdelávania, ďalej kladie dôraz na rozvoj kľúčových kompetencií ako kritické myslenie, riešenie problémov, mäkké zručnosti. Učí schopnostiam vedieť využiť faktografické znalosti v praktickom živote,“ vysvetľuje generálna riaditeľka NIVaM.
Ako si vytvoriť vlastný ŠkVP
Nezisková organizácia EDULAB, ktorá dlhodobo podporuje inovácie vo vzdelávaní, pripravila v rámci projektu Mapa školského know – how praktický online kurz pre školy. „Kurz ponúka detailný prehľad krokov potrebných na vytvorenie nového školského vzdelávacieho programu. Zameriavame sa na to, ako implementovať nové metódy, tematické vyučovanie a hodnotenie v praxi,“ vysvetľuje Ján Machaj, riaditeľ neziskovej organizácie EDULAB. Kurz využíva skúsenosti škôl, ktoré už zmeny zaviedli, a poskytuje učiteľom nástroje na plánovanie a realizáciu vlastných programov.
Účastníci sa naučia, ako zapojiť tím pedagógov, prepojiť vzdelávacie ciele s konkrétnymi aktivitami a efektívne hodnotiť pokrok žiakov. Skúsenosti s tvorbou nového školského vzdelávacieho programu sprostredkovala riaditeľka školy Erika Fábiánová, spolu s učiteľkami prvého stupňa. Svoj pohľad na proces vzniku dokumentu ponúkli aj zástupkyne NIVaM z KP Košice a rožňavského Regionálneho centra podpory učiteľov. Vďaka spolupráci NIVaM a neziskovej organizácie EDULAB môže teraz každá škola na Slovensku študovať tento kurz bezplatne.
Nové ŠkVP majú dávať dôraz na rozvoj zručností, ako je kritické myslenie, riešenie problémov či komunikácia. Flexibilita v obsahu aj metódach umožňuje reflektovať rôznorodé potreby žiakov. „Reforma ponúka možnosť zmeniť vzdelávanie na Slovensku k lepšiemu. Učitelia a riaditelia by sa nemali báť, ale využiť túto príležitosť na skutočné inovácie,“ uzatvára Kanovská.