V tom množstve petržalských panelákov zaujme už na prvý pohľad svojou architektúrou. Budova Súkromného gymnázia Mercury v Bratislave patrí k najstarším stavbám mestskej časti Petržalka. Postavili ju v roku 1928, pôvodne ako základnú školu. Historická budova je jednou z mála, čo odolala hromadnej výstavbe najväčšieho sídliska na Slovensku.

Dnes tu sídli moderná škola združujúca až tri stupne vzdelávania, je tu materská a základná škola, osemročné gymnázium a päťročné bilingválne gymnázium – všetko pod jednou strechou. Dieťa, ak sem nastúpi už do materskej školy, môže na tejto škole stráviť dovedna až trinásť rokov. Gymnázium sa popri intenzívnej výučbe cudzích jazykov špecializuje na ekonomické predmety – manažment, marketing a základy ekonómie, no z jej absolventov sa po univerzitnom vzdelaní stávajú právnici, architekti, lekári. Neplatí teda, že škola je určená výhradne pre tých, ktorí chcú pokračovať na ekonomickej univerzite. Bilingválne triedy sú zamerané na angličtinu. Žiaci sa v cudzom jazyku v rámci päťročného štúdia učia sedem predmetov. Škola má ambíciu byť dostupná pre väčšinu rodín, nemá to byť inštitúcia pre takzvané elitárske deti. V súčasnosti sem už absolventi tejto školy prihlasujú na štúdium svoje deti. Kvôli tomu tu aj založili klub absolventov – Alumni klub. Tunajšie vedenie si to veľmi cení a považuje za pridanú hodnotu tejto školy.
Založili ju pre troch synov

Prechádzame chodbami školy a aj my cítime, že je tu akási iná atmosféra. Ten povestný genius loci – duch miesta, skutočne funguje. V hlavnej chodbe upúta našu pozornosť klavír, po stenách obdivujeme obrazy – ale nie podobizne spisovateľov, ale rôzne originály umeleckých diel. Ako sa neskôr dozvedáme, chodby školy fungujú ako galéria. Stretávame žiakov v uniformách, všetci nás s úsmevom zdravia, vidno, že sa tu cítia dobre – akoby tak domácky. Neskôr nakukneme aj do niekoľkých tried – od najmenších, kde pilne „drilujú“ nemčinu, až po ôsmakov, čo už majú za sebou maturitné písomky. Dovedna tu aktuálne chodí 360 žiakov. „Túto školu založili pre nás troch bratov naši rodičia. Môj otec tancoval v SND, v balete, bol sólistom. A keďže ani jeden z nás troch synov nie je umelecky nadaný, o štúdiu tanca sa v našom prípade nedalo uvažovať. Preto si naši rodičia na začiatku 90-tych rokov povedali, že v Bratislave chýba vzdelávacia inštitúcia zameraná na ekonomické predmety a celkovo na modernú výchovu v súlade s tradičnými hodnotami. Rozhodli sa teda založiť osemročné gymnázium zamerané na ekonomické predmety,“ vysvetľuje Denis Barna, riaditeľ školy. Projekt, za ktorým stálo niekoľko odborníkov, sa v roku 1992 stal skutočnosťou a vzniklo vôbec prvé osemročné gymnázium na Slovensku. V súčasnosti už niekoľko rokov riadi školu tandem – Silvia Barnová, manželka pána Barnu, ktorá zastáva tiež funkciu riaditeľky. Ich riaditeľňa má teda až dva stoly.

Aj učiteľ musí „zapracovať“ na žiakovi
„Ako by som charakterizoval našu školu? Predovšetkým chceme byť akousi detskou izbou, alebo bezpečným prístavom pre deti, pre našich žiakov. Viete, v Bratislave je 65 percentá rozvodovosť. Veľa detí pendluje od mamy k otcovi, v rámci striedavej starostlivosti sú určitý počet dní u mamy a určitý počet dní u otca. My preto máme byť tá stabilná a pozitívna klíma pre dieťa. Ony musia vedieť a cítiť, že o nás sa môžu oprieť,“ vysvetľuje Denis Barna. Ako dodáva, v triedach majú v priemere po dvadsať žiakov, aj preto sa môžu viac venovať deťom, viac im načúvať. „My podpisujeme s rodičmi zmluvu o štúdiu. A tam sa zaväzujeme, že garantujeme kvalitu. Musím povedať, že sme svojím spôsobom zobrali našim učiteľom absolútnu moc nad hodnotením žiakov. Učiteľ nie je ten, ktorý samostatne rozhoduje o úspešnosti žiaka. U nás je to tak, že ja sa najprv učiteľov pýtam, čo spravili preto, aby žiak dosiahol lepšie výsledky? Ak povie – pozval som ho na konzultácie, mal právo na opravnú písomku, ale neprišiel, tak vidíme, že tento žiak nechce, nemá záujem. Tu však prichádzam na rad ešte ja, ako posledný element, ktorý do toho môže vstúpiť a pracovať s dotyčným žiakom,“ hovorí riaditeľ školy.

Majú učiteľské byty
„Áno, na jednej strane žiadame, aby učitelia pristupovali k žiakom s rešpektom, ale musí tu byť, samozrejme, aj silný rešpekt dieťaťa voči učiteľovi. Komunikácia musí byť rovnocenná. Máme preškolených štrnásť učiteľov na profesionálnych edukoučov. To znamená, že nepotrebujeme, aby bol v škole prítomný školský psychológ, pretože triedni učitelia sú v tejto oblasti vzdelaní a väčšinu problémov dokážu vyriešiť bez externej pomoci. Sú pravidelne školení, aby vedeli načúvať našim žiakom, aby im vedeli poradiť a vedeli riešiť problémové situácie,“ vraví Barna. Priamo v budove školy vytvorili dvanásť učiteľských bytov, ktoré sú určené pre mladých, začínajúcich pedagógov. Všetci učitelia školy sú kvalifikovaní odborníci, zaujímavosťou je, že až polovicu učiteľského zboru tvoria muži.

Šach vyučujú na hodine
Pokiaľ ide o cudzie jazyky, okrem spomínanej angličtiny tu vyučujú aj nemčina a čínštinu. Exotický jazyk majú v riadnom vyučovacom procese a vzdelávanie prebieha pod záštitou čínskeho veľvyslanectva. Súčasťou vyučovacieho procesu je napríklad aj šach. „Do vyučovacieho procesu máme zaradený šach, učia ho profesionáli. V šachovom klube máme až 250 detí, sú to aktívni hráči a na to sme veľmi pyšní,“ uvádza Denis Barna. Od šachu premostíme k takpovediac skutočným športom. Aj o ten je tu postarané. Žiaci nemusia po skončení vyučovania utekať na športový krúžok niekde v meste. Otec ani mama nemusia robiť taxikárov a deti vyvážať niekoľkokrát do týždňa na športoviská. Na škole majú žiaci jachting klub, golfový klub, triatlon.
Vianočný koncert priamo v SND

Toto gymnázium si drží jednu peknú tradíciu, ktorú založil ešte otec pána Barnu. Rok čo rok na Vianoce – už tridsať tri rokov, pripravujú veľkolepý vianočný koncert. A keď sa povie veľkolepý, tak to skutočne platí. Koná sa totiž na našej prestížnej scéne, rovno na doskách SND! „Myslím si, že pre sedemročné dieťa, alebo tínedžera, spievať, recitovať alebo tancovať pred hľadiskom, kde sedí 650 divákov, čo sú otcovia a mamy našich detí, je veľmi silný emočný zážitok. Zároveň ich to učí prezentovať sa, rozvíjať komunikačné zručnosti. Formuje ich to aj týmto smerom. Už dlhšie sa školám vyčíta, že sú o memorovaní, že by mali posilniť kritické myslenie a komunikačné schopnosti u detí. My to učíme takýmto spôsobom. A dá sa to naučiť za polrok,“ konštatuje riaditeľ gymnázia Mercury.
Úspešní absolventi

Tunajší žiaci, ktorí boli v Kanade alebo USA na výmennom pobyte, sú hodnotení ako premianti, ako vynikajúci žiaci. „Je to tým, že majú široký záber vedomostí. Až 75 percent detí z našej školy odchádza študovať do zahraničia. Tešíme sa z našich absolventov, ktorí študujú na Karlovej univerzite v Prahe, či na Masarykovej univerzite v Brne. Veľa z nich odchádza študovať do Švédska, Dánska a Luxemburska. Dobrú spoluprácu máme s Vyššou odbornou školou Wiener Neustadt vo Viedni, ktorá ponúka vzdelanie v oblasti ekonomiky, obchodu a práva. Vyučuje sa tam v anglickom jazyku,“ uzatvára riaditeľ gymnázia.
Viera Mašlejová
Foto: Lukáš Bíly