Prebiehajúce prázdniny vzbudzujú vo väčšine školákov dobrý pocit. Na dva mesiace za sebou zatvorili dvere na triedach a o škole nebudú ani počuť. Predstavte si však školu, kde je to naopak, a v nedeľu ráno deti otravujú rodičov s tým, že sa už nevedia dočkať svojej obľúbenej školy. Prišli sme sa o tom presvedčiť ešte koncom júna na vlastné oči na základnú školu Wonderschool v bratislavskej Dúbravke.
Nielen efektívna spolupráca s deťmi, ale aj tá s vedením, je v školstve nesmierne dôležitá. Pre každého učiteľa je dôležité, že ho vypočujú a pracuje sa mu lepšie, keď vidí, že aj jeho požiadavky a názory majú uplatnenie.
Základom je úzka spolupráca s vedením
Riaditeľ školy Ľubomír Czaner sa vo svojej škole cíti ako doma. S radosťou sa prezlečie za Mikuláša keď treba, vezme pod patronát anjelika – pani učiteľku Natalie a idú medzi svoje deti. Už v materskej škole Wonderschool deti komunikujú po anglicky tak, ako keď sa učí materinský jazyk. Deti ani nevedia o tom, že hovoria po anglicky, robia to prirodzene tak, ako to počujú okolo seba. Do škôlky berú deti už od dvoch rokov. „Som naozaj rád, že v škole dosahujeme s našimi žiakmi výborné výsledky. Je to odraz spolupráce celej školy, pedagógov, rodičov a detí,“ vysvetľuje riaditeľ.

Angličtina je súčasťou každodennej komunikácie
Anglický jazyk sa v škole nevyučuje ako samostatný predmet. Pedagógovia ju prirodzene zahŕňajú do každodennej výučby. S deťmi hovoria prirodzenou angličtinou, nie je v nej počuť štandardný afekt, ktorý v našich končinách občas trhá uši. „Naši lektori učia angličtinu zábavnou a najmä zážitkovou formou. Ku koncu roka realizujeme výstupné projekty na konkrétne témy, aby mali rodičia prehľad, čo všetko sa deti naučili,“ oboznámila nás s interaktívnym postupom zriaďovateľka školy Soňa Bubeníková. Napriek tomu, že Wonderchool nie ja iba anglická škola, deti dosahujú ekvivalentné výsledky v porovnaní s týmto typom škôl. Už na druhom stupni tak dosahujú z angličtiny znalosti na úrovni B2.

O Slovensku po anglicky
Učiteľka Natalie Kaufmann svojou prácou doslova žije. O „svojich“ deťoch hovorí s nákazlivým nadšením, až má človek chuť zveriť jej do rúk aj to svoje. V škole sa realizuje aj ako koordinátorka spomínaných projektov. „Tento rok mali prváci na starosti tému cestovného ruchu a druháci mali zase spracovať zadanie Wellcome to Slovakia – Vitajte na Slovensku. Tretiaci sa venovali štyrom ročným obdobiam a štvrtáci solárnemu systému. Pomocou spomínaného druháckeho projektu o Slovensku sme chceli v deťoch upevniť ich korene, a keďže plynule rozprávajú po anglicky, bolo pre nás dôležité, aby vedeli, odkiaľ sú a dokázali svoju rodnú krajinu patrične odprezentovať.“ V časoch sociálnych sietí a silnej globalizácie to považujeme za nevyhnutnú hodnotu.

Mali sme to šťastie, že nám deti svoj projekt aj ukázali a bolo to skutočné pohladenie na duši. Úvod patril slovenskej pesničke Červený kacheľ, biela pec, pokračovalo sa už po anglicky a nevynechali kroje, národné jedlá, prírodné krásy a podobne. „Deti vedieme k tomu, aby vedeli samostatne tvoriť, aby sa nebáli povedať svoj názor, neustále sa ich pýtame, aké majú návrhy, a čo by vedeli vylepšiť. Všetko sa nám to prelína cez angličtinu, výtvarnú a tanečnú výchovu a spoločne tvoríme jeden funkčný celok,“ opisuje fungovanie v škole Natalie. Deti sa tak naučia používať všetky zmysly a aj vystupovať na verejnosti, s čím má prirodzene problém aj veľa dospelých ľudí.
Škola je jedno telo a jedna duša
Spokojnosť pedagógov v pracovnom kolektíve a pozitívna spätná väzba od detí sú v škole cítiť na každom kroku. Deti svoje pani učiteľky objímajú a tie ich na oplátku nazývajú zlatko. V priestoroch vládne pokoj a plusom sú aj príjemne zariadené triedy či kuchynka, kde si deti môžu pripraviť aj vlastné jedlá. „Je to naozaj o tom, že buď učíte, lebo musíte alebo je nedeľa a vy sa tešíte na druhý deň do práce. Je tam veľký rozdiel a my sme, našťastie, všetci v tej druhej skupine. Som hrdá na to, že tu pracujem a deti sú hrdé na to, že sem chodia. Všeobecnú spokojnosť na pracovisku cítia deti aj rodičia. Tvoríme jednu funkčnú rodinu. Máme zázemie v manažmente a vo vedení a niekedy sme my učitelia doslova rozmaznávaní rôznymi teambuildingami a podobne,“ pochvaľuje si pracovné prostredie Natalie.

Pedagogický zbor dokonca spoločne maľoval obraz pod vedením lektorky, organizujú pravidelné športové aktivity a v stredy sa tešia na spoločný „coffee time“ – čas na kávičku. Porady neprebiehajú formou zápisnice a strnulých monológov sa radšej zdržia. Všetko sa deje v príjemnej atmosfére, ktorá sa ako duch prenáša do celej školy.
Škola rodinného typu
V komornej škole pozná pani zriaďovateľka každé dieťa po mene. Najdôležitejšie je na celej škole však to, že deti v nej nepociťujú strach. Vždy majú u svojich učiteľov otvorené dvere, môžu sa prísť čokoľvek a kedykoľvek opýtať a nestretnú sa s negatívnou odpoveďou. Samozrejme, všetko v rámci platných regúl a povinných štandardov. Deti sú spontánne a vedia reagovať. Zaujímavosťou je, že výborné študijné výsledky dosahujú aj bez rozkazovačných prístupov. Je to jedna z ciest, ktorá nám rodičom a aj iným pedagógom ukazuje, že sa to dá aj inak. S úctou a rešpektom k svojmu okoliu.

