Navrhovaným materiálom Ministerstvo spravodlivosti SR realizuje záväzok vlády SR z Memoranda o zlepšení systému zdravotníctva 2022.
V memorande v bode 2.5 sa vláda SR zaviazala, že „predloží NR SR do 31.3.2023 návrh zákona, ktorým sa zabezpečí, aby sa trestný čin ohrozovania zdravotnej starostlivosti stal súčasťou Trestného zákona v znení opísanom v prílohe č. 1 tohto Memoranda“.
Vláda SR uznesením č. 757/2022 z 30. novembra 2022 uložila členom vlády SR vykonať jednotlivé úlohy z memoranda v rámci ich pôsobností.
Preložený materiál teda nie je ničím iným, ako naplnením presne formulovaného záväzku vlády SR, a to v znení, ako je uvedené v podpísanom memorande (jeho Príloha č. 1). Predložením materiálu do pripomienkového konania sa zároveň plní úloha z uvedeného uznesenia vlády SR.
K tejto veci však považujem za potrebné ako poverený minister, ako právnik, i ako občan, uviesť nasledovné vyhlásenie:
Pred podpisom memoranda s LOZ som opakovane členom vlády tlmočil svoj jasný nesúhlas s navrhovaným znením novej skutkovej podstaty trestného činu. Memorandum napriek tomu bolo podpísané v uvedenom znení. Na odmietavom postoji k navrhovanej novej skutkovej podstate samozrejme trvám aj naďalej.
Prijatie zákona v predloženom znení by som osobne považoval za škodlivé, a ak by som bol v pozícii poslanca Národnej rady SR, za takéto znenie by som nehlasoval. Faktom ale je, že vláda SR sa v memorande zaviazala k predloženiu presne formulovaného znenia návrhu novely Trestného zákona do NR SR, a to v stanovenom termíne do 31. marca 2023. Ako člen vlády som viazaný jej uznesením, a teda nemal som inú možnosť, ako takýto návrh predložiť do pripomienkového konania (tak, aby ho bolo možné predložiť do Národnej rady SR v memorande dohodnutom termíne).
Osobne verím, že návrh zákona v predloženom znení nebude schválený. Rád by som pritom zdôraznil, že isté riešenie tejto neštandardnej situácie ponúka samotné memorandum, v ktorom sa uvádza, že v prípade iného spôsobu dosiahnutia želaného cieľa (v širšom zmysle ide o ochranu zdravia a životov ľudí), bude sa tento záväzok považovať za splnený aj bez zmeny Trestného zákona. V ďalších rokovaniach budem tento postoj dôsledne zastávať, a pevne verím, že v tejto veci zvíťazí zdravý rozum. V prípade, že sa nedosiahne rozumná dohoda, som v záujme ochrany riadneho fungovania nemocníc a ich manažmentov pred neodôvodnenou kriminalizáciou pripravený zvážiť aj stiahnutie materiálu po jeho predložení do NR SR.
JUDr. Viliam Karas, PhD
poverený riadením Ministerstva spravodlivosti SR