Dlho očakávaná snímka nenechala divákov chladnými. Prečítajte si viac o filme a prezrite si, aký štýlový bol Brad Pitt na premiére.
BABYLON
Film Damiena Chazella Babylon je originálna snímka odohrávajúca sa v 20-tych rokoch 20. storočia v Los Angeles. Hlavné postavy stvárnili Brad Pitt, Margot Robbie a Diego Calva, ďalej v nej hrajú Jean Smart, Jovan Adepo a Li Jun Li. Film sleduje vzostup a pád viacerých postáv v ére bezuzdnej dekadencie a skazenosti v začiatkoch Hollywoodu v príbehu prehnaných ambícií a neslýchaných výstredností.
Paramount Pictures prináša film spolu s C2 Motion Picture Group, Marc Platt / Wild Chickens / Organism Pictures Production. Scenár napísal a film režíroval Damien Chazelle. Producentmi sú Marc Platt, p.g.a., Matthew Plouffe, p.g.a., Olivia Hamilton, p.g.a. Výkonní producenti Michael Beugg, Tobey Maguire, Wyck Godfrey, Helen Estabrook, Adam Siegel, Jason Cloth a Dave Caplan.
Vo filme hrajú Brad Pitt, Margot Robbie, Diego Calva, Jean Smart, Jovan Adepo, Li Jun Li, P. J. Byrne, Lukas Haas, Olivia Hamilton, Tobey Maguire, Max Minghella, Rory Scovel, Katherine Waterston, Flea, Jeff Garlin, Eric Roberts, Ethan Suplee, Samara Weaving, Olivia Wilde.
O PRODUKCII
Pre scenáristu a režiséra Damiena Chazella predstavuje Babylon výsledok pätnásťročného výskumu a výstavby sveta, ktoré sa začali dávno predtým, ako napísal prvý náčrt scenára a postavil sa za kameru, aby tento dlho zrejúci projekt priviedol k životu.
„Chcel som sa podrobne pozrieť na začiatky jednej umeleckej formy a celého priemyslu v čase, keď si len hľadali svoje miesto,“ hovorí Chazelle, „a v hlbšom zmysle som sa chcel pozrieť na meniacu sa spoločnosť. V 20-tych rokoch prešiel Hollywood rýchlymi a napohľad katastrofickými zmenami, niektorí ich prežili, ale mnohí nie. Vidíme, čím si tí ľudia prešli, a získame predstavu, za akú cenu napĺňali ambície, ktoré vtedy toľkých lákali do Los Angeles. Táto premena má svoju temnú stránku, ktorú som predtým nevnímal. S príchodom synchronizovaného zvuku sa museli prijať nové morálne zásady, ktoré vyvrcholili prijatím Produkčného kódexu v 30-tych rokoch, a nekonvenčná, neregulovaná komunita sa pretavila do svetového produkčného priemyslu, ako ho poznáme dnes. Zároveň s tým sa Los Angeles menilo z prevažne púštneho vidieckeho mestečka na začiatku 20-tych rokov na jedno z najvýznamnejších veľkomiest na konci desaťročia. Z popola povstalo mnoho nových lesklých budov a nahrávacích štúdií, ale napáchali sa pritom značné škody a zničili životy.“
Keď sa myšlienka, z ktorej sa neskôr zrodil Babylon, ešte len formovala v Chazellovej predstavivosti, nakrútil v roku 2009 svoj prvý film Guy and Madeline on a Park Bench, ktorý tak zaujal mladého vedúceho pracovníka z Focus Features Matthewa Plouffa, že zavolal Chazellovi, aby sa stretli. Jedna z prvých myšlienok, ktorú Chazelle nadhodil na stretnutí, bola tragikomédia s viacerými postavami, odohrávajúca sa koncom éry nemého filmu.
„V tom čase produkcia takého obrovského a nákladného filmu pôsobila priam nepredstaviteľne,“ hovorí Plouffe, producent Babylonu, „ale boli sme mladí a snívali vo veľkom, a ako sa naše kariéry a priateľstvo rozvíjali, stále sme sa k tomu vracali.“
Od jesene 2018 do jari 2019 organizovali Chazelle a Plouffe súkromné premietania v prázdnych kinosálach, kde pozerali 35 mm filmy, ktoré ich inšpirovali – filmy, pri ktorých mali pocit, že sa režiséri cielene snažili posúvať hranice a rozširovať zážitok, napríklad Intolerancia D. W. Griffitha, Wings Williama Wellmana, Pravidlá hry Jeana Renoira, Občan Kane Orsona Wellsa, Sladký život Federica Felliniho, Dnešná apokalypsa a Krstný otec II. F. F. Coppolu či Čierna krv Paula Thomasa Andersona a mnohé ďalšie. Neskôr sa na premietania pridali aj producentka Olivia Hamilton, scénografka Florencia Martin, kameraman Linus Sandgren a kostýmová výtvarníčka Mary Zophres.
„Cieľom týchto premietaní bolo pripomenúť si ambiciózne diela na veľkom plátne, tak ako sa mali pozerať,“ hovorí Plouffe. „Spoločne sme zamýšľali natočiť veľký americký epos o začiatkoch Hollywoodu.“
Ako Chazelle hlbšie skúmal históriu nemého filmu, dospel k poznaniu, že búrlivé dvadsiate roky vyzerali úplne inak, než sa bežne zobrazujú.
„Často sa na toto obdobie pozeráme tak, akoby najväčší extrém bol dať si priveľa martini,“ hovorí Chazelle. „V skutočnosti títo ľudia fungovali vo svete, kde sa z ničoho vybudoval celý priemysel a celé mesto, a to si vyžaduje istú dávku bláznivosti.“
„Zistenia tohto výskumu ma dosť šokovali,“ hovorí producentka Olivia Hamilton. „Popiera mnohé domnienky, ktoré máme o ľuďoch z tohto obdobia. Najmä Hollywood bol divokejší, výstrednejší, rozmanitejší a nekonvenčnejší, než si uvedomujeme.“
Koproducent Padraic Murphy pomáhal Chazellovi s výskumom, hľadal ťažko dohľadateľné rozhovory, nepoznané životopisné rozprávania, ukážky z filmov a fotografie. Getty Museum otvorilo svoje fotografické archívy, historici a hudobní zberatelia im poskytli pôvodné dokumenty a nahrávky. Postupne sa vynáral komplexnejší portrét vtedajšieho Los Angeles – púštnej komunity, ktorá vyrástla na svetové mesto, táto evolúcia predstavovala akýsi mikrokozmos amerického experimentu.
„Vlastne je to veľmi americký príbeh,“ hovorí Chazelle. „Skupina outsiderov, podvodníkov a rojkov, ktorí unikali pred patentovým úradom, utekali z rodných miest, postavili si stan a vybudovali z ničoho uprostred púšte celý priemysel, z ktorého sa stal celosvetový gigant. A k tomu patrí sláva aj tragédie.“
Chazelle napísal prvú verziu scenára Babylonu v decembri 2018 a januári 2019. Niekoľko mesiacov ho revidoval a skompletizoval ho v máji 2019.
„Pri čítaní scenára ma Damien Chazelle zobral na jedinečný výlet,“ hovorí Marc Platt, ktorý sa v máji pridal ako ďalší producent. „Cez Los Angeles 20-tych a 30-tych rokov, cez nemé hollywoodske filmy, zvukové filmy, ako sa na ne svet dovtedy nedíval… Pôsobí verne svojmu obdobiu, no zároveň je relevantný a rezonujúci aj dnes. Nevedeli sme, že sa blíži covid a nevedeli sme, kto sa vo filme objaví. Vedeli sme len, že pred sebou máme divoký, nerealizovateľný scenár, a ako tím urobíme všetko, aby sa nakrútil.“
Hlavné nakrúcanie prebiehalo od 12. júla do 20. októbra 2021, a hoci mnohí dovtedy nehrali v takej obrovskej produkcii, všetci vedeli, že so Chazellom sú v dobrých rukách.
„Damien mal ten príbeh neustále v hlave, doslova záber za záberom,“ hovorí Platt.
VITAJTE V BABYLONE
Babylon vás vezme na cestu z výšin hollywoodskej dekadencie do prepadlísk jeho skazenosti, a heroickým výkonom vystihnúť vzhľad a pocit tejto odysey poverili umeleckú režisérku Florenciu Martin.
„Keď som si prečítala scenár k Babylonu, hneď som vedela, že na ňom jednoducho chcem robiť,“ hovorí Martinová. „Bolo to fascinujúce. Nemohla som uveriť, aký svet vytvoril Damien už na papieri.“ Chazelle mal podľa nej od začiatku jasno, že nechce nakrútiť film, ktorý by pôsobil starobylo a obsahoval klišé z filmov z tých čias.
„Získali sme pohľad na to, čo sa naozaj dialo, keď sa rodilo Los Angeles ako mesto a ako kultúra,“ hovorí Martinová. „Prichádzali tam ľudia z iných miest USA a z celého sveta, zrodil sa tam film a Hollywood, aký poznáme dnes, mesto sa rýchlo a bezhlavo rozrastalo, nové technológie narážali na staré postupy, vládla tam sloboda a existovali príležitosti, ale aj výstrednosť a nezodpovednosť. A hojne sa tam užívali drogy – hlavne kokaín –, čo mnohých z nás prekvapilo.“
Aby vytvorili Los Angeles z obdobia predtým, ako sa z neho stalo obrovské mesto, musel sa Chris Baugh, hlavný lokačný manažér, vydať hlboko do San Fernando Valley a do púšte južnej Kalifornie.
„Je to šok, keď si uvedomíte, aké vidiecke bolo v tých časoch Los Angeles,“ hovorí Chazelle.
Baugh, ktorý študoval filmové dejiny a teóriu, bol nadšený, keď našiel lokácie, ktoré vybudovali zakladatelia Hollywoodu.
„Kiná, v ktorých sme natáčali, postavil Charlie Chaplin,“ hovorí Baugh.
„Je zaujímavé, že v L. A., v meste aj na jeho okrajoch, stále stoja budovy z tých čias,“ hovorí producent Marc Platt, „takže ak narazíte na roh ulice so správnou architektúrou a pozriete sa určitým smerom na palmy, ocitnete sa v 20-tych rokoch.“



