Sviatok sv. Valentína už nie je len o bonboniérach, červených srdiečkach a romantických večeriach. Slováci myslia nielen na tých, ktorých obdarúvajú, ale podľa najnovších zistení aj na životné prostredie. Väčšina opýtaných Slovákov (69 percent), ktorí nakupujú valentínske darčeky, by totiž preferovala, aby boli zabalené v ekologickom recyklovateľnom balení. Zvyšným 31 percentám stačí jednorazový obal. Ukázal to prieskum pre startup Repetito, ktorý sa formou online dotazníka uskutočnil od 1. do 7. februára na vzorke 1 050 respondentov starších ako 18 rokov.
Z výskumu taktiež vyplýva, že viac ako dve tretiny (67 percent) Slovákov kupuje na Valentína pre svoju blízku osobu darček. Zvyšných 33 percent takýto zvyk nemá.
Nákup darčeka v kamenných obchodoch si volí 34 percent opýtaných. Ďalších 21 percent respondentov preferuje e-shop a kamenné obchody navštívi len výnimočne. Zvyšných 12 percent sa spolieha len na online obchody.
„E-shopy, ktoré zavádzajú prvky udržateľnosti do svojho podnikania, môžu získať konkurenčnú výhodu a osloviť spotrebiteľov, ktorých popri cene, kvalite či recenziách produktov zaujíma aj vplyv online nákupov na životné prostredie,“ hovorí Ivan Štefina, CEO Repetito.
Dáta zároveň ukázali, že najpreferovanejším valentínskym darčekom sú parfumy (26 percent). Nasledujú šperky, bižutéria a módne doplnky (18 percent), sladkosti (18 percent), knihy (8 percent), spodná bielizeň (8 percent), oblečenie a športové doplnky (6 percent), elektronika (4 percentá) a plyšová hračka (3 percentá). Iný, bližšie nešpecifikovaný darček si vybralo 8 percent opýtaných.
„Zvyšujúcemu sa trendu online nákupov, ktorý produkuje stále väčšie množstvo odpadu, sa bude musieť prispôsobiť e–commerce, keďže aj európskou požiadavkou je snaha obmedziť jednorazové obaly a podporiť ich opätovné použitie.Do roku 2030 bude povinnosť používať 10 percent takýchto obalov a 50 percent do roku 2040,“ dodáva Ivan Štefina.