Zákaz mobilov na školách u nás inicioval komisár pre deti Jozef Mikloško. Aké sú teda jeho argumenty, aby sme sa znova vrátili k zákazu mobilov na školách?
Prečo ste sa rozhodli iniciovať túto tému? Na prvý pohľad prišla akoby nečakane, ale zrejme tak to nebude.
O škodlivosti mobilov na psychický a fyzický vývoj detí sa hovorí už dlho a tejto téme sa venujú mnohé štúdie. Aj na Úrade komisára pre deti sa jej venujeme už nejaký čas. Vychádzame, samozrejme, aj z globálnej správy UNESCO s názvom „Technológie vo vzdelávaní“, ktorej dáta môžu slúžiť ako užitočný kompas. UNESCO jednoznačne hovorí o potrebe presného určenia pravidiel pre používanie digitálnych technológií s ohľadom na bezpečnosť a súkromie detí, ich psychické aj fyzické zdravie. Udalosti posledných rokov na Slovensku naznačujú viaceré problémy spojené s výchovou mladých ľudí, so zhoršovaním duševného zdravia a aj s násilím, ktoré sa čoraz viac vkráda do bežných dní. V minulom roku sme zorganizovali konferenciu pod názvom „Mobily v škole – pomoc alebo hrozba?“, na ktorú sme pozvali mnohých odborníkov, ktorí neprišli s názormi, ale so zisteniami a číslami. Mimoriadne zaujímavú prednášku profesora Stránskeho odporúčam každému rodičovi, ktorý má rád svoje dieťa. Môžete si ju pozrieť si na našom youtube kanáli. V tomto roku sme sa pri príležitosti Svetového dňa bez mobilov rozhodli vyzvať aj širokú verejnosť k podpore tejto témy a podporiť výzvu na našej webovej stránke www.komisarpredeti.sk

Dobre, to sú také tie základné rámce, ale pozrime sa na konkrétne dôvody, prečo žiadate zákaz mobilov na školách?
Jednoznačne sa ukazuje, že mobilné technológie sa v školskom prostredí často stávajú nástrojom na šikanovanie, odvádzajú pozornosť od výchovno-vzdelávacieho procesu, často sú nástrojom na podvádzanie, znižujú kognitívne schopnosti, vedú k osamelosti a izolovaniu dieťaťa a v neposlednom rade ovplyvňujú jeho zdravý duševný vývoj. Na prvom stupni mobilné telefóny nemajú čo hľadať. Deti strácajú schopnosť čítať text s porozumením, aj napísať zmysluplný text. Mobil je často aj nástrojom šikanovania medzi žiakmi. Chcem zdôrazniť, že nám nejde o zakazovanie ako také. Tu ide o to, že mobil môže byť veľmi zlým pánom, ak sa ho dieťa nenaučíme správne používať v jeho prospech. A negatíva sú zatiaľ výraznejšie, než pozitívny prínos týchto zariadení. O závislosti na mobile sa rozhoduje už v rodine dieťaťa, v momente, keď dostane svoj prvý mobil a rodičia jeho používanie nedokážu ustriehnuť. Často už malým „bábätkám tlačíme nejaký displej pred oči, aby ich bolo možné „v pokoji nakŕmiť“. Deti od útleho veku učíme odvádzať pozornosť od vecí, ktoré robia a ktorým tú pozornosť majú naplno venovať. Prečo? Pretože je to jednoduchšie. Z mobilov sa stáva „digitálny díler“ a zvlášť sociálne siete fungujú ako „digitálny heroín“.
Vychádzali ste aj zo skúsenosti z iných krajín? Ako je používanie mobilov na školách upravené vo svete?
Podľa UNESCO reguluje už každá štvrtá členská krajina používanie mobilov v školách. Zo všetkých členských krajín už takmer päťdesiat zakázalo, či čiastočne obmedzilo ich používanie. Úplný zákaz platí napríklad vo Francúzsku, v Holandsku, Taliansku či na Novom Zélande. Pripojiť sa chystá aj Fínsko, dokonca aj taká technologická veľmoc akou je Čína, kde chcú používanie smartfónov obmedziť na maximálne dve hodiny denne. V USA sú zase blokované niektoré aplikácie. V Belgicku, Španielsku aj Veľkej Británii výskumy ukázali, že obmedzenie používania mobilov malo za následok zlepšenie prospechu študentov.
V ktorej krajine v tejto oblasti najviac pokročili a čo ukázali dáta?
Na minuloročnej konferencii sme mali aj zástupcov z Francúzska, ktorí nám prezentovali pozorovania po piatich rokoch platnosti úplného zákazu mobilov na školách. Čuduj sa svete, nikto neohlúpol, nenastal koniec sveta, aj rodičia sa s deťmi skontaktovali. Je to naozaj všetko len o tom, či chceme, alebo hľadáme výhovorky kvôli vlastnej pohodlnosti. V čase, keď bola vo Francúzsku prijatá regulácia, vlastnilo 92 percent mladých ľudí vo veku 17 rokov mobilný telefón. Žiak vo veku 11-15 rokov strávil pred displejom v priemere 7 hodín a 48 minút. 65 percent žiakov bolo prihlásených minimálne na jednej sociálnej sieti. Z ich záverov jednoznačne vyplynulo, že používanie telefónov na školách má negatívny vplyv na celkovú školskú klímu, podporuje uzatváranie sa mladých ľudí do seba. Mobilné telefóny sú hlavným nástrojom na podvádzanie, zlomyseľnosti a ubližovanie na sociálnych sieťach a tiež predmetom krádeží a hádok, aj porovnávania sa v rámci sociálneho statusu a následne aj nástrojom šikany. Ich zákon zakázal všetky mobilné technológie, vrátane tabletov a smart hodiniek na základných školách. Stredným školám umožnil zaradiť ich do svojich vnútorných predpisov. Samozrejme, stanovil aj výnimky, napríklad žiakov so zdravotným postihnutím alebo miesta, na ktorých je povolené používanie mobilných telefónov. Pravidlá pri porušení boli tiež jasne a zrozumiteľne definované – od domácej úlohy navyše, cez zabavenie mobilného zariadenia až po vážnejšie disciplinárne tresty, ako napríklad dočasné vylúčenie. Dokonca legislatíva umožnila výnimočné použitie týchto technológií na pedagogické účely, avšak prísne len pod pedagogickým dozorom. S výsledkami sú spokojní. Dokonca aj podpora rodičov sa zdvihla z pôvodných 65 percent až na vyše 85 percent. Celkovo sa legislatíva vo Francúzsku ubrala správnym smerom, pretože sa zameriava na komplexnejší prístup k mediálnej a digitálnej výchove. Ani nám nejde o to, niečo deťom ZAKÁZAŤ. Dôležité je povedať, že my chceme deťom POMôCŤ.
Ste teda spokojný s tým, že sa u nás zakáže používanie mobilov v školách na prvom stupni?
Jednoznačne áno. A som rád, že sa o tejto téme intenzívne diskutuje.
Chcete tento zákaz rozšíriť aj na druhý stupeň, alebo budete pre druhý stupeň žiadať nejaké obmedzenia?
Určite je potrebné vnímať rozdiely medzi prvým a druhým stupňom, ale aj tam je potrebné určiť jasné pravidlá pre všetkých a dosiahnuť nejaký zmysluplný stupeň regulácie.

Bez mobilu viac emócií
Zisťovali sme, čo si o pripravovanom zákaze mobilov na prvom stupni základných škôl myslí MUDr. Darina Štúrová, psychiatrička, pedopsychiatrička a psychoterapeutka, ktorá pôsobí v Bratislave a má dlhoročné skúsenosti vo svojom odbore.
„Ja zákaz mobilov na školách len vítam. Je lepšie, keď deti nie sú „na špagáte“ mobilu aspoň počas vyučovania. Učia sa zvládať separáciu od rodičov, byť samostatnejšie, nadväzovať silnejšie vzťahy s rovesníkmi aj s inými dospelými a hlavne priamy slovný, očný aj telesný kontakt. Deti bez mobilu sú citovejšie a kreatívnejšie. Majú vyššiu emočnú inteligenciu. Svet nie je len o racionálnych informáciách. Všeobecne sú dnešné deti „vyhladované“ citovo. A mobil je len nástroj. Dieťa sa ním dá skôr zneužívať a manipulovať. Od rodičov, iných dospelých, aj detí. Mobil a jeho používanie potláča rozvoj mozgu, aj iných telesných funkcií. Štúdie svedčia, že deti do troch rokov by vôbec nemali používať mobil, TV a počítače, staršie deti len 1-2 hodiny s ten čas zvyšovať len opatrne. Je to aj prevencia celého spektra psychosomatických porúch.“
Viera Mašlejová
Foto: archív